Předmět: Edukační činnost sestry a výchova ke zdraví I

« Zpět
Název předmětu Edukační činnost sestry a výchova ke zdraví I
Kód předmětu UOP/KEČV1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chloubová Ivana, Mgr. Ph.D.
  • Svidenská Tereza, Mgr. Ph.D.
  • Kaas Jiří, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. - 2. Zdraví a nemoc, vymezení pojmu, pojetí zdraví, faktory zdraví, prevalence, mortalita, morbidita, civilizační choroby. 3. - 4. Postavení edukace v ošetřovatelství. Medicínská pedagogika. Edukační realita - základní pojmy a vztahy. Edukační proces a determinanty vzdělávání. Edukační proces v ošetřovatelské praxi. 5. - 6. Vymezení a formulace edukačních cílů a aplikace v práci sestry. Subjekt a objekt edukace. Osobnost edukátora. 7. - 8. Speciální přístupy při edukaci pacientů s ohledem na vývojová stádia a zdravotní znevýhodnění pacientů (tělesné, smyslové). 9. - 10. Projektování a hodnocení edukačního procesu v oblasti ošetřovatelství. Etické a právní zásady vzdělávání pacientů. Metody využívané v pedagogickém výzkumu. Cvičení: Prevence poruch a nemocí (typy prevence, oblasti). Role a kompetence sestry v podpoře zdraví. Faktory zdraví a možnosti jejich ovlivnění. Sestra a edukace pacienta - prostředí, faktory, edukační potřeby. Základní cíle edukačního procesu v ošetřovatelství. Specifické cíle edukačního procesu v ošetřovatelství. Edukační proces v ošetřovatelské praxi. Metody edukace nemocného. Hodnocení efektivity edukace. Specifika pedagogické komunikace v edukaci nemocného. Problematika komunikace a motivace ve výchově ke zdraví. Metodické aspekty přípravy edukačních materiálů pro klienty a pacienty. Role sestry ve výchově ke zdraví v různých populačních skupinách. Edukační konstrukty - tvorba edukačních plánů. Edukační konstrukty - prezentace edukačních programů pro jednotlivce nebo populaci.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Skupinová výuka
Výstupy z učení
Student/ka se seznámí s informacemi o vztahu životního prostředí k lidskému organizmu, s rizikovými faktory, zdravotními riziky. Student/ka se orientuje v základech zdravotnické edukace a výchovy ke zdraví. Student/ka získat profesní znalosti a dovednosti z oblasti podpory a udržení zdraví při dodržování zdravého životního stylu. Studentka chápe vztah mezi edukací klienta a jeho léčbou. Studentka dokáže obhájit roli sestry edukátorky v péči o zdravé i nemocné, u jednotlivců, skupin i komunit.
Student/ka zná základní pojmy a vztahy v pedagogice a činitele edukačního procesu v ošetřovatelství. Student/ka analyzuje vztah mezi pedagogikou a edukací pacientů v ošetřovatelství. Student/ka zná teorie a specifika vzdělávání pacientů. Student/ka aplikuje výukové strategie s ohledem na vývojová stádia a zdravotní znevýhodnění pacientů. Studentk/ka zná zásady a specifika komunikace v rámci výchovy a vyučování. Student/ka umí navrhovat a vypracovat plány edukace pacientů, případně jiných osob v okolí pacienta. Student/tka chápe principy zdravotní výchovy, dokáže obhájit roli sestry ve veřejném zdravotnictví, v problematice upevňování zdraví ve společnosti vč. ve své profesi. Student/tka navrhuje možnosti konkrétního působení sestry oblasti výchovy ke zdraví. Student/tka navrhuje, plánuje a připravuje edukační materiály.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

80% docházka do seminářů, aktivita v semináři, splnění dílčích úkolů, vypracování seminární práce
Doporučená literatura
  • Adámková, Věra. Civilizační choroby - žijeme spolu. 1. vyd. Praha : Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-413-1.
  • Čeledová, Libuše; Čevela, Rostislav. Výchova ke zdraví : vybrané kapitoly. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8.
  • Gilbert, Glen G.; Sawyer, Robin G.; McNeill, Beth. Health education : creating strategies for school and community health. Fourth edition. Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning, 2015. ISBN 978-1-4496-9854-6.
  • Holčík, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost : k teoretickým základům cesty ke zdraví. 1. vydání. Brno : Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0.
  • KRÁTKÁ A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: FHS UTB, 2016. ISBN 978-80-7454-635-8.
  • Kuberová, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.
  • Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5351-5.
  • MALINA, A. Úvod do veřejného zdravotnictví pro nelékaře. Praha: Bílý Slon, 2013. ISBN 978-80-87023-29-7.
  • Radka Šulistová, Marie Trešlová. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské praxi pro sestry a porodní asistentky. České Budějovice, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha, Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr