| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Stasková Věra, PhDr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Štědrá Lucie, Mgr.
                
 
            
                - 
                    Svidenská Tereza, Mgr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Přednášky: 1.- 2.   Komunikace jako ošetřovatelská dovednost (postup, technika) struktura, druhy, typy komunikace (transakční  analýza), verbální komunikace, neverbální komunikace, paralingvistika, komunikační proces 3. - 4.  Komunikace ve fázích ošetřovatelského procesu (rozhovor), komunikační dovednosti terapeutické komunikace, (poradenství, práce se skupinou) důstojnost, identita, respekt, tolerance v komunikaci, soucit, empatie 5. - 6.   Sebeuvědomění - emoce a komunikace, agresivní komunikace, (dokumentace, výuka, management, elektron.  komunikace, prezentace), komunikační vzory, obtížné komunikační styly 7. - 8.   Ošetřovatelská komunikace s klienty v krizových situacích, umírajícími klienty a jejich blízkými  9. - 10. Alternativní koncepty a modely péče související s komunikačními dovednostmi sestry a saturací potřeby jistoty a  bezpečí:  Bazální stimulace, Snoozeling, Smyslová aktivizace, kinestetická mobilizace, Validační metoda,             Psychobiografický model péče E. Böhma   Cvičení:      1.- 2.       Seznámení se skupinou, oční, haptický kontakt, první dojem, uvědomění si prvků sociální komunikace,              ústní   představení, nácvik reflexe a sebereflexe 3.- 4. rozdíl vnímání verbálního a neverbálního dojmu, etiketizační teorie 5.- 8.       Nácvik nonverbálních technik /proxemika, mimika, oční kontakt, poloha, gestikulace, posturologie,                 inetika,    haptika, základní prvky bazální stimulace 9.-12.      Nácvik verbálních technik /řečový projev, paralingvistika 13.-14.    Motivace ke komunikaci, aktivní a pasivní naslouchání 15.-16.    Asertivní komunikace 17.-18.    Agrese v ošetřovatelství, komunikace s agresivním pacientem   19.-20.    Empatie, terapeutický rozhovor  
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), E-learning, Individuální příprava ke zkoušce
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Naučit studenty zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen s  klienty/pacienty, ale i se spolupracovníky.Student/ka je připravena tak, aby zvládl/a teorii komunikace, pochopil/a význam sebereflexe a dokázal/a použít efektivních komunikačních dovedností při poskytováni ošetřovatelského procesu i v multidisciplinárním týmu.Součástí praktické části předmětu je nácvik psychomotorických a komunikačních dovedností v porodní asistenci v simulačních laboratořích. Důraz je kladen na zvládnutí komplexní situace včetně dodržení hygienicko epidemiologických zásad, prevence rizik, týmové spolupráce a zvládnutí krizových situací. Proces učení je podpořen následným debriefingem, který je nezbytným prvkem simulační výuky. 
                 
                " Student/ka využívá teorii komunikace v praxi. " Student/ka využívá výsledky sebereflexe. " Student/ka deklaruje zásady efektivní komunikace. " Student/ka vyjadřuje neverbální dovednosti. " Student/ka  vyjadřuje prvky asertivního jednání. " Student/ka aplikuje dovednosti nedirektivního rozhovoru. " Student/ka analyzuje verbální i nonverbální projevy klientů. " Student/ka rozlišuje specifika komunikace s dětmi a mladistvými. " Student/ka rozlišuje specifika komunikace s handicapovanými a mentálně retardovanými pacienty, umírajícími i pozůstalými. 
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                nespecifikováno
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Analýza výkonů studenta, Test
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 K získání zápočtu je potřeba splnit složku znalostní, dovednostní a postojovou, a to následovně:  1. aktivita na cvičeních s 90% účastí,  2. příprava sebereflexe na zadané téma a následné ústní představení na posledním cvičení,  3. úspěšné napsání didaktického testu se 75% úspěšností ve vypsaném termínu. Budou vypsány 3 termíny psaní zápočtového testu a je na každém studentovi, kolik možností využije. Při nesplnění jedné z výše uvedených podmínek nebude zápočet udělen. 
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Janáčková, Laura; Weiss, Petr. Komunikace ve zdravotnické péči. Vydání první. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
                
 
            
                
                - 
                    Kelnarová, Jarmila. Tanatologie v ošetřovatelství. Vyd. 1. Brno : Littera, 2007. ISBN 978-80-85763-36-2.
                
 
            
                
                - 
                    Motschnig, Renate; Nykl, Ladislav. Komunikace zaměřená na člověka : rozumět sobě i druhým. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3612-9.
                
 
            
                
                - 
                    Plevová, Ilona; Slowik, Regina. Komunikace s dětským pacientem. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
                
 
            
                
                - 
                    Pokorná, Andrea. Komunikace se seniory. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
                
 
            
                
                - 
                    Slowík, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
                
 
            
                
                - 
                    Šiffelová, Daniela. Rogersovská psychoterapie pro 21. století : vybraná témata z historie a současnosti. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2938-1.
                
 
            
                
                - 
                    Špatenková, Naděžda; Králová, Jaroslava. Základní otázky komunikace : komunikace (nejen) pro sestry. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-599-4.
                
 
            
                
                - 
                    Špatenková, Naděžda. Poradenství pro pozůstalé. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1740-1.
                
 
            
                
                - 
                    Špirudová, L. Doprovázení v ošetřovatelství. I, Pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty .. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5710-0.
                
 
            
                
                - 
                    Špirudová, L. Doprovázení v ošetřovatelství. II, Doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5711-7.
                
 
            
                
                - 
                    The, Anne-Mei; Ogrocký, Jiří. Paliativní péče a komunikace. 1. vyd. Brno : Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-24-4.
                
 
            
                
                - 
                    Venglářová, Martina; Mahrová, Gabriela. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1262-8.
                
 
            
                
                - 
                    Zacharová, Eva; Hermanová, Miroslava,; Šrámková, Jaroslava. Zdravotnická psychologie : teorie a praktická cvičení. Vydání 1. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5.
                
 
            
         
         
         
     |