Vyučující
|
-
Kaas Jiří, Mgr. Ph.D.
-
Tóthová Valérie, prof. PhDr. Ph.D., dr.h.c.
-
Chloubová Ivana, Mgr. Ph.D.
-
Pospíšilová Vladimíra, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Obsahové zaměření (témata): Přednáška: 1. - 2. Ošetřovatelství jako vědní obor. Východiska ošetřovatelství. Vymezení oboru - systémový přístup. Pojmy, definice ošetřovatelství. Obory ošetřovatelství. Vztah ošetřovatelství k jiným vědním disciplínám 3. - 4. Historie ošetřovatelství. Neprofesionální ošetřovatelství - charakteristika. Medicína a ošetřovatelství: Ebersův, Smithův papyrus, Galenos, Hippokrates. Charitativní ošetřovatelství. Faktory ovlivňující rozvoj ošetřovatelství. Začátek profesionálního ošetřovatelství: Florence Nightingalová. Historie českého ošetřovatelství: začátky ošetřovatelství. Anežka Přemyslovna. Charitativní a řádové ošetřovatelské péče. Diakonky. České ošetřovatelské školy. Rozvoj ošetřovatelského vzdělávání v České republice. 5. - 6. Mezinárodní aktivity směřující k transformaci zdravotnictví a ošetřovatelské péče. Historická rezoluce WHO 1977, Mezinárodní konference v Alma-Atě, 1981 dokument WHO - Globální strategie zdraví, 1984 Evropská strategie péče o zdraví, Zdraví pro všechny pro období 1995-2000, Zdraví 21- zdraví 21. století. Mnichovská deklarace, Pražská deklarace. 7. - 8. Projekt WHO "Ošetřovatelství v akci". Poslání a funkce sester ve společnosti. 9. - 10. Filozofie změny v ošetřovatelství. Společenské souvislosti ošetřovatelské praxe. Regulační systém ošetřovatelské praxe. Druhy regulace: statutární regulace a profesní regulace. Stanovisko ICN k regulaci ošetřovatelské profese.Regulace personálního plánování. 11. - 12. Profesní vzdělání a kompetence kvalifikovaných sester v praxi. Základní principy evropské strategie WHO pro vzdělání sester a porodních asistentek. 13. -14. Nové kurikulum podle evropské strategie WHO. Rozšířené role a úkoly kvalifikovaných sester. 15. - 16. Metaparadigma ošetřovatelství - koncepce : člověk a jeho potřeby, zdraví, prostředí, ošetřovatelství. Osoba a ošetřovatelství - osobnost a její základní charakteristika, struktura, dynamika, vlastnosti a vývoj osobnosti, ošetřovatelský aspekt chápání osoby. 17. - 18. Filozofie ošetřovatelství - holismus . Psychosomatická interakce - reakce člověka na podněty prostředí / stresory/. 19. - 20. Holistické teorie vzniku onemocnění - homeostatiské, psychosociální a biobehaviorální. Alopatický a nonalopatický přístup k léčbě onemocnění. Semináře: 1. Analýza definic ošetřovatelství, vztah ošetřovatelství k jiným vědním oborům. Charakteristika a význam oborů ošetřovatelství 2. Osobnosti českých dějin ošetřovatelství. První česká ošetřovatelská škola. Zajímavosti o nemocnici, zdrav.zařízení, Vliv válek na rozvoj ošetřovatelství 3. Význam a přínos Pražské deklarace, závěry Vídeňské konference. Konkrétní realizace 38 cílů evropské strategie. 4. Analýza dokumentu Ošetřovatelství v akci, konkrétní výstupy. Úloha sestry v preventivních programech. 5. Regulační systém ošetřovatelské praxe. Registrace - podmínky, význam. NCO NZO. 6. Vzdělávací systém v ČR, v Evropě. Analýza kurikula. Kategorizace zdravotnických pracovníků. 7. Koncepce českého ošetřovatelství. Základní terminologie ošetřovatelství. Formy a metody ošetřovatelské péče. 8. Sesterské organizace / národní, mezinárodní/ a jejich význam pro rozvoj oboru ošetřovatelství. 9. Zdraví a ošetřovatelství - všeobecná charakteristika zdraví, modely zdraví, prevence a strategie zdraví. 10. Prostředí ve vztahu k ošetřovatelské péči, k osobě a jejímu zdraví. Holismus. Význam znalosti holistických teorií.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu: " Porozumět souvislostem historického vývoje v oblasti ošetřovatelství až do současnosti. " Porozumět základům holistické filozofie a holistickému přístupu v péči o zdraví člověka, rodiny a komunity. " Porozumět základním hodnotám (víra, přesvědčení) ošetřovatelství, které se promítají do etických zásad a koncepčních modelů ošetřovatelské praxe. " Porozumět základním koncepcím, které tvoří metaparadigma ošetřovatelství. " Osvojit si novou terminologii z oblasti ošetřovatelství. " Seznámit se s paradigmatem ošetřovatelství - teoriemi a koncepčními modely. " Analyzovat cíle vybraných ošetřovatelských modelů. " Student/ka pochopí role sestry při využití jednotlivých koncepčních modelů v ošetřovatelském procesu. " Student/tka porozumí základním pojmům multikulturního/transkulturního ošetřovatelství. " Student/tka získá informace o vybraných etnických, kulturních a náboženských skupinách. " Student/tka umí přizpůsobit ošetřovatelskou péči jednotlivcům, rodinám i komunitám z minoritních skupin. " Student/tka se naučí základům hodnocení (posuzování) aktuálního zdravotního stavu v rámci multikulturního ošetřovatelství. " Student/tka se naučí ošetřovatelské péči ve zdraví i nemoci metodou oš. procesu u jednotlivých kultur. " Student/tka se naučí cílené edukaci v rámci multikultury. " Student/ka se seznámí se základní terminologií související s ošetřovatelskou péčí založenou na důkazech, historickým vývojem EBN a EBP a praktickými dovednostmi ve využívání závěrů klinických studií a výzkumných prací v klinické praxi.
Po absolvování předmětu je student/ka schopen/a: " Definovat moderní ošetřovatelství. " Popsat historické souvislosti ovlivňující rozvoj ošetřovatelství. " Určit význam a závěry mezinárodních aktivit, které přispěly k transformaci zdravotní péče a postavení sestry v systému poskytování zdravotní péče, včetně analýzy materiálu ošetřovatelství v akci. " Popsat proces a obsah pregraduálního i postgraduálního vzdělávání sester. " Charakterizovat poslání a funkce sester ve společnosti v kontextu platné legislativy i současných společenských změn. " Definovat holistické pojetí ošetřovatelské péče a holistických teorií vzniku onemocnění. " Student/tka se orientuje v základních pojmech multikulturního/transkulturního ošetřovatelství. " Student/tka umí vysvětlit obsah a pojetí multikulturní/transkulturní ošetřovatelské péče. " Student/tka má informace o vybraných etnických, kulturních a náboženských skupinách. " Student/tka zná a chápe život menšin v pluralitní, multikulturní společnosti " Student/tka zná životní filozofie menšin " Student/tka umí určit a obhájit intervence v rámci ošetřovatelské péče v multikulturním ošetřovatelství " Student/tka ovládá zásady pro efektivní edukační prostředí a klima výchovného procesu " Student/tka umí určit diagnostické prvky na základě individuálního přístupu pro jednotlivce i skupiny z jednotlivých kultur " Student/tka ovládá dovednosti v problematice ošetřovatelské péče u vybraných etnických, kulturních a náboženských skupin " Student/tka umí aplikovat teoretické znalosti v ošetřovatelské péči (výchova ke zdraví, edukační činnost a péče o nemocné) " Student/tka zná a chápe podstatu základních ošetřovatelských modelů, rozdíl mezi teoriemi a modely. " Student/tka rozlišuje kategorie ošetřovatelských modelů a umí zařadit modely do kategorií. " Student/tka analyzuje cíle jednotlivých ošetřovatelských modelů a hlavní jednotky jednotlivých koncepčních modelů. " Student/tka chápe holistické pojetí modelů a úlohu všeobecné sestry v ošetřovatelském procesu podle jednotlivých modelů. " Student/tka umí vytvořit dokumentaci podle nejvýznamnějších modelů. " Student/tka podle vytvořené dokumentace získává anamnestické údaje a dále pak plánuje ošetřovatelskou péči o pacienta dle pojetí jednotlivých modelů. " Student/tka získá náhled na nutnost komplexní dovednosti, které budou sloužit jako základ praxe založené na důkazu, v souladu s obecnými požadavky na kontinuální zvyšování bezpečí a kvality zdravotní péče v klinické praxi. " Student/tka zvládne stanovit základní klinickou otázku, metodiku vyhledávání relevantních důkazů a jejich primární kritickou analýzu (hodnocení kvality důkazů).
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Podmínky k zápočtu: 90 % docházka na semináře, vypracování seminární práce na zadané téma a její prezentace v elektronické podobě; Podmínky ke zkoušce: ústní prokázání odborných znalostí
|
Doporučená literatura
|
-
Bužgová, Radka; Janíková, Eva,; Jarošová, Darja,; Machová, Alena; Plevová, Ilona,; Sikorová, Lucie,; Slowik, Regina; Tomagová, Martina,; Zeleníková, Renáta. Ošetřovatelství. I, Historie - vzdělávání - současné ošetřovatelství - role sestry a nemocného - ošetřovatelský proces - konceptuální modely a teorie - klasifikační systémy - výzkum - praxe založená na důkazech. 1. vydání. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3557-3.
-
Farkašová, Dana. Ošetřovatelství - teorie. 1. české vyd. Martin : Osveta, 2006. ISBN 80-8063-227-8.
-
Ivanová, Kateřina; Špirudová, Lenka,; Kutnohorská, Jana. Multikulturní ošetřovatelství I. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1212-1.
-
Jarošová, Darja; Zeleníková, Renáta. Ošetřovatelství založené na důkazech = evidence based nursing. 1. vydání. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4.
-
Kafková, Vlastimila. Z historie ošetřovatelství. 1. vyd. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1992. ISBN 80-7013-123-3.
-
Kutnohorská, Jana. Historie ošetřovatelství. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3224-4.
-
Kutnohorská, Jana. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Vydání první. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4413-1.
-
Mastiliaková, D. a kol.:. Komunikace s cizinci při poskytování zdravotní péče : respektování jejich transkulturní/multikulturní odlišnosti v rámci českého právního řádu. 1. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-344-7.
-
Mastiliaková, D. Holistické přístupy v péči o zdraví.. IDV PZ, Brno, 1999.
-
POKORNÁ, A., DOBEŠOVÁ, Z. Proces implementace a udržení kontinuity best practice v rámci odborné klinické přípravy studentů.. Ostrava: Ostravská univerzita. 2012, 2012. ISBN 978-80-7368-967-4.
-
Salvage, J. Ošetřovatelství v akci. Projekt WHO. Vydala česká společnost sester 1997. Vydala česká společnost sester, 1997.
-
Špirudová, Lenka. Multikulturní ošetřovatelství II. [Díl] II. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1213-X.
-
Tóthová, Valérie. Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin. 1. vyd. Praha : Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-645-6.
-
Tóthová, Valérie,; Olišarová, Věra. Využití koncepčních modelů v práci sester v klinickém a komunitním ošetřovatelství. Vydání první. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta ; Praha :, 2017. ISBN 978-80-7422-630-4.
-
Tóthová, Valérie. Zabezpečení efektivní ošetřovatelské péče o vietnamskou a čínskou minoritu. Praha : Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-414-8.
-
Vojtíšek, Zdeněk. Encyklopedie náboženských směrů a hnutí v České republice : náboženství, církve, sekty, duchovní společenství. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-798-1.
|