Předmět: Mentoring ve zdravotnictví

« Zpět
Název předmětu Mentoring ve zdravotnictví
Kód předmětu UOP/MMTZD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Stasková Věra, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1.- 2. Vývoj vedení studentů na školních a klinických pracovištích, zásady mentoringu v současné době 3.- 4. Mentor jako vzor, dovednosti kouče, mentor v ošetřovatelském týmu, reflektivní praxe, koučing 5.- 6. Příprava vedení studentů na klinickém pracovišti, dokumentace 7.- 8. Cíle klinické praxe (znalosti, dovednosti, postoje) motivace, hodnocení 9.-10. Spolupráce mentora se vzdělávací institucí, supervize Semináře: 1.- 2. Příprava klinického pracoviště pro vedení studentů 3.- 4. Dovednosti reflektivní praxe, koučingu 5.- 6. Příprava dokumentace - cíle (ošetřovatelský postup - znalosti, dovednosti, postoje) 7.- 8. Vedení supervize 9.-10. Příprava školení pro sestry na oddělení

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktická výuka
Výstupy z učení
Cílem předmětu je předložit studentům teoretické informace o principech práce mentora při vedení studentů v rámci odborné praxe, které jsou základem pro získání odborných dovedností.
Student/ka vysvětluje zásady mentoringu Student/ka obhajuje význam působení mentora v klinické praxi Student/ka připraví dokumentaci pro mentorskou praxi Student/ka využívá efektivních komunikačních dovedností pro vedení, motivaci a hodnocení studentů na praxi Student/ka vytvoří plán a proces školení pro sestry ve zdravotnickém zařízení
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Pro zápočet student/ka vytvoří určenou dokumentaci pro vedení mentoringu, pro zkoušku prezentuje vedení supervize a obhajuje vytvořenou dokumentaci.
Doporučená literatura
  • GURKOVÁ, E., ZELENÍKOVÁ, R. Klinické prostředí v přípravě sester - Organizace, strategie, hodnocení. Praha: Grada, 2017.
  • KOMINÁCKÁ, J. Příručka mentoringu - Posilování mentorských kapacit pedagogů. Brno: Barrister & Principal, 2016.
  • SOUKUP, J. Motivační rozhovory v praxi.. Praha: Portál., 2014. ISBN 978-80-262-0607-1.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II.. Praha: Grada., 2015. ISBN 978-80-247-5711-7.
  • Venglářová, M. Supervize v ošetřovatelství. Praha Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-.
  • ZATLOUKAL, L.,VÍTEK, P. Koučování zaměřené na řešení. Praha: Portál, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr