Předmět: Vybrané kapitoly z ošetřovatelství

« Zpět
Název předmětu Vybrané kapitoly z ošetřovatelství
Kód předmětu UOP/MVKOS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šedová Lenka, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky 1. Boloňský proces a jeho vliv na vzdělávání v ošetřovatelství. (2 hod.) 2. Vliv politických a společenských změn na rozvoj ošetřovatelství, role a funkce EU v oblasti ošetřovatelství (2 hod.) 3. Aktuální změny v národní legislativě ošetřovatelství. Aktuální změny v mezinárodní legislativě ošetřovatelství. (2 hod.) 4. Evropská komise: Zelená kniha, modernizace směrnice o odborných kvalifikaci (2 hod.) 5. Politika veřejného zdraví v EU (2 hod.) Semináře: 1. Vliv ICN na rozvoj ošetřovatelství (2 hod.) 2. Aplikace strategie WHO v komunitním ošetřovatelství. Aplikace výzkumných aktivit WHO do ošetřovatelství. (2 hod.) 3. Kritické myšlení v ošetřovatelství. Ošetřovatelství a reflexe - případová studie pojetí (2 hod.) 4. Aktuální informace z národní profesní organizace. Aktuální informace z mezinárodních organizací: ACENDIO, WENR, NANDA (2 hod.) 5. Vývojové trendy v ošetřovatelské diagnostice(2 hod.)

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Připravit studenta tak, aby kriticky uvažovat nad aktuálními problémy současného ošetřovatelství. Seznámit studenty s aktuálními legislativními předpisy v oblasti zdravotní péče jak na národní, tak na mezinárodní úrovni. Seznámit studenty s platnou legislativou v oblasti vzdělávání nelékařských profesí vč. terciárního vzdělávání. Seznámit studenty s aktualitami v oblasti ošetřovatelské taxonomie, terminologie
Student/ka je po absolvování předmětu schopen/a definovat principy moderního ošetřovatelství. Student/ka je po absolvování předmětu schopen/a popsat legislativní předpisy a jejich dopad na fungování systému v ošetřovatelství. Student/ka je po absolvování předmětu schopen/a používat ošetřovatelskou taxonomii a terminologii.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích - plnění dílčích úkolů; 90% docházka na seminářích; odevzdání seminární práce na zadané téma; ústní zkouška
Doporučená literatura
  • BULECHEK, GM., BUTCHER HK., DOCHTERMAN, JM. Nursing Interventions Classifi cation (NIC). St. Louis: Mosby, 2008. ISBN 978-0-323-05340-2.
  • HERDMAN, TH. Ošetřovatelské diagnózy: definice & klasifikace 2015- 2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • JAROŠOVÁ, Darja et al. Využitelnost ošetřovatelských klasifi kací NANDA International a NIC v domácí péči. Ostrava: Ostravská univerzita, Lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-000-1.
  • MARTIN, K.S. et al. The OMAHA SYSTEM. A Key to Practice, Documentation, and Information Management. Elsevier, 2005. ISBN 978-0-7216-0130-4.
  • MOORHEAD, SM., JOHNSON, ML., MAAS, E. SWANSON, EA. Nursing outcomes classifi cation (NOC). St. Louis: Mosby, 2008. ISBN 978-0-323- 05408-.
  • Vörösová, Gabriela; Solgajová, Andrea; Archalousová, Alexandra. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5538-0.
  • Vörösová, Gabriela; Solgajová, Andrea; Archalousová, Alexandra. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5304-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr