|
Vyučující
|
-
Šedová Lenka, doc. Mgr. Ph.D.
-
Tóthová Valérie, prof. PhDr. Ph.D., dr.h.c.
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Vliv politických a společenských změn na rozvoj ošetřovatelství, role a funkce EU v oblasti ošetřovatelství (1 hod.) 2. Aktuální změny v národní legislativě ošetřovatelství. Aktuální změny v mezinárodní na rozvoj ošetřovatelství (1 hod.) 3. Evropská komise: Zelená kniha, modernizace směrnice o odborných kvalifikací (1 hod.) 4. Vliv ICN na rozvoj ošetřovatelství (1 hod.) 5. WHO a ošetřovatelství - strategie a výzkum (1 hod.) 6. Politika veřejného zdraví EU a její odraz ve strategií výzkumu ošetřovatelství v ČR (1 hod.) 7. Aktuální informace z národních a mezinárodních organizací (2 hod.) 8. Boloňský proces (2 hod.) Semináře: 1. Kritické myšlení v ošetřovatelství. Ošetřovatelství a reflexe - případová studie pojetí (2 hod.) 2. Vývojové trendy v ošetřovatelské diagnostice (2 hod.) 3. Politické a evropské souvislosti ošetřovatelství - diskuse, skupinová práce (1 hod.) 4. Aktuální legislativní změny v ošetřovatelství - národní a mezinárodní pohled (1 hod.) 5. Evropská komise a modernizace odborných kvalifikací v ošetřovatelství (1 hod.) 6. ICN a její vliv na současné ošetřovatelství - reflexe a diskuse; ICN balíčky (2 hod.) 7. WHO a ošetřovatelství v praxi - reflexe a diskuse (1 hod.)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
|
|
Výstupy z učení
|
Připravit studenta tak, aby kriticky uvažovat nad aktuálními problémy současného ošetřovatelství. Seznámit studenty s aktuálními legislativními předpisy v oblasti zdravotní péče jak na národní, tak na mezinárodní úrovni. Seznámit studenty s platnou legislativou v oblasti vzdělávání nelékařských profesí vč. terciárního vzdělávání. Seznámit studenty s aktualitami v oblasti ošetřovatelské taxonomie, terminologie
Student/ka je po absolvování předmětu schopen/a definovat principy moderního ošetřovatelství. Student/ka je po absolvování předmětu schopen/a popsat legislativní předpisy a jejich dopad na fungování systému v ošetřovatelství. Student/ka je po absolvování předmětu schopen/a používat ošetřovatelskou taxonomii a terminologii.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
Aktivní účast na seminářích - plnění dílčích úkolů; 90% docházka na seminářích; odevzdání seminární práce na zadané téma; ústní zkouška
|
|
Doporučená literatura
|
-
Aktuální informace z EK. .
-
Aktuální informace z ICN. .
-
Aktuální informace z MZČR. .
-
Aktuální informace z WHO. .
-
Politika veřejného zdraví EK. .
-
BULECHEK, GM., BUTCHER HK., DOCHTERMAN, JM. Nursing Interventions Classifi cation (NIC). St. Louis: Mosby, 2008. ISBN 978-0-323-05340-2.
-
HERDMAN, TH. Ošetřovatelské diagnózy: definice & klasifikace 2015- 2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
JAROŠOVÁ, Darja et al. Využitelnost ošetřovatelských klasifi kací NANDA International a NIC v domácí péči. Ostrava: Ostravská univerzita, Lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-000-1.
-
MARTIN, K.S. et al. The OMAHA SYSTEM. A Key to Practice, Documentation, and Information Management. Elsevier, 2005. ISBN 978-0-7216-0130-4.
-
MOORHEAD, SM., JOHNSON, ML., MAAS, E. SWANSON, EA. Nursing outcomes classifi cation (NOC). St. Louis: Mosby, 2008. ISBN 978-0-323- 05408-.
-
Vörösová, Gabriela; Solgajová, Andrea; Archalousová, Alexandra. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5538-0.
-
Vörösová, Gabriela; Solgajová, Andrea; Archalousová, Alexandra. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5304-1.
|