Předmět: Andragogika a edukační činnost

« Zpět
Název předmětu Andragogika a edukační činnost
Kód předmětu UOP/NAEDČ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tóthová Valérie, prof. PhDr. Ph.D., dr.h.c.
  • Klímová Lenka, Mgr. MBA
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Pedagogika jako věda - vymezení pojmu, vztah pedagogiky k ostatním vědám, struktura oboru. 2. Edukační realita - základní pojmy a vztahy. Edukační procesy. Subjekt a objekt edukace. 3. Zákonitosti a druhy učení, učební styly. Paměť, učení a koncentrace. Modely učení dospělých. 4. Specifika edukace v ošetřovatelství s ohledem na vývojová stádia či zdravotní znevýhodnění klientů. 5. Osobnost edukátora a výukové komunikační techniky 6. Andragogika v systému společenských věd. Vznik a vývoj andragogiky. Vztah andragogiky a příbuzných disciplín. Současné paradigma v kurikulu vzdělávání dospělých. 7. Androdidaktika - vymezení pojmu. Didaktické teorie vzdělávání dospělých. 8. Specifika výukových strategií pro vzdělávání dospělých. 9. Projektování a hodnocení edukačního procesu v oblasti ošetřovatelství. 10. Výzkum v pedagogice a andragogice. Kvantitativní a kvalitativní výzkum, příklady využití. Vybrané aktuální přístupy. Stav výzkumu v pedagogických vědách v kontextu s ošetřovatelstvím v ČR. Semináře: 1. Edukační procesy v oblasti zdravotnictví. 2. Osobnost sestry jako edukátora. 3. Osobnost klienta jako objektu edukace. 4. Zásady komunikace a prezentace v edukaci klientů 5. Specifika edukačního prostředí v ošetřovatelství. 6. Cíl a obsah edukace klientů v ošetřovatelství. Specifika, cíle, fáze, průběh, motivační faktory, formy a didaktické principy ve vzdělávání dospělých. 7. Motivace edukace dospělých klientů v ošetřovatelství. 8. Didaktické prostředky a pomůcky v andragogice. Tvorba edukačních materiálů v ošetřovatelství. 9. Speciální androdidaktické postupy: brainstorming, brainwriting, CNB, synektika, laterální myšlení. Charakteristiky a použití vybraných didaktických strategií: koučing, workshop, open space technology, výcviková firma, e-learning. 10. Tvorba edukačních plánů. Hodnocení efektivity edukace.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Základ předmětu je zaměřen na formování edukačního a především didaktického myšlení studentů v orientaci na základní činitele edukačního procesu s aspektem na zdravotnictví. Součástí tohoto myšlení jsou vědomosti o možnostech edukace v ošetřovatelství, povědomí o didaktických zásadách, výukových strategií a formách vzdělávací práce, jak s dospělými, tak specifiky edukace dětí, seniorů, cizinců a klientů s určitým typem onemocnění.
Na základě poznatků je student/ka schopen aplikovat teoretické poznatky pedagogiky v rámci své edukační činnosti u klientů, případně i jiných osob v okolí klienta.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Ústní, písemná, seminární práce, prezentace
Doporučená literatura
  • BAŠTECKÁ, B.; GOLDMAN, P. Základy klinické psychologie.. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-550-4.
  • Beneš, M. Andragogika. Praha, Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2.
  • ČAPEK R. Moderní didaktika. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-9935-3.
  • EGER, L. Vzdělávání dospělých a ICT. Plzeň: NAVA, 2012.
  • Nelešovská, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi.. Praha, Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
  • ONDRÁKOVÁ, J. a kol. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Praha: nakl. Mervart, 2012.
  • PALÁN, Z. LANGER T. Základy andragogiky. Praha, 2008.
  • PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014.
  • Průcha, J. Moderní pedagogika.. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-2621-228-7.
  • PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie.. Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
  • RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, L. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha, Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
  • VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele.. Praha, Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • VETEŠKA, J. a kol. Nové paradigma v kurikulu vzdělávání dospělých. Praha: Educa Service, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr