Předmět: Vybrané ošetřovatelské modely

« Zpět
Název předmětu Vybrané ošetřovatelské modely
Kód předmětu UOP/NVBOM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tóthová Valérie, prof. PhDr. Ph.D., dr.h.c.
  • Kimmerová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Základní teorie ošetřovatelství založené na interaktivním procesu. Vztah mezi teorií a výzkumem. Místo a struktura konceptuálních modelů v systému ošetřovatelství jako vědy. Vztah mezi teorií a praxí. 2.- 4. Humanistické modely - analýza modelů: F. Nightingale: Moderní ošetřovatelství; J. Watson: Teorie péče o člověka; V. Henderson: Teorie základní ošetřovatelské péče; R.R. Parse: Teorie lidského bytí; D.E. Orem: teorei deficitu sebepéče; N. Roper, W. Logan, A. Tierney: Model životních aktivit 5. - 6. Modely interpersonálních vztahů - analýza modelů: I.J. Orlando: Teorie ošetřovatelského procesu; M. Gordon: Model funkčního vzorců zdraví; H. E. Peplau: Psychodynamické ošetřovatelství; E. Wiedenbach: Model umění pomoci 7. - 8. D.E. Johnson:Model behaviorálního systému; I. King: Systém a teorie cíle' B. Neuman: Systémový model; C. Roy: Adaptační model 9. Modely energetických polí - analýza modelů: M.E. Levine: Teorie čtyř konzervačních principů; M.E. Rogers: Model jednotných lidí 10. Modely zaměřené na dětí a rodiče: K. Bernard: Model interakce rodičů a dětí; R. Mercer: Model dosažení mateřské role Semináře: 1. - 2. Hlavní jednotky ošetřovatelských modelů: aplikace v komunitě. 3. - 6. Aplikace vybraných modelů určení společných částí, hledání rozdílů v jednotlivých modelech. 7. - 9. Tvorba dokumentace: podle zvoleného modelu. 10. - 12. Zjištění podstatných informací od klienta s využitím zvolených modelů. 13. - 16. Plánování ošetřovatelské péče na základě informací zjištěných s využitím zvoleného modelu. 17. - 20. Aplikace vybraných modelů v praxi volba vhodného modelu pro skupinu pacientů či klientů s podobnými ošetřovatelskými problémy.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Student/ka je seznámen/a s teoreticko-filozofickými základy umožňujícími práci s koncepčními modely v ošetřovatelství. Je schopen/a charakterizovat rozdíly mezi teoriemi a modely. Student/ka charakterizuje koncepční modely v jednotlivých kategoriích, teorii ošetřovatelství a vztah modelů ke složkám ošetřovatelství. Na základě znalosti základních pojmů a hlavních jednotek modelů je student/ka schopen/a aplikovat vybrané modely v klinické praxi (v ošetřovatelském procesu), což umožňuje pochopení jejich významu v současném ošetřovatelství.
Student/ka charakterizuje filozofická východiska vzniku koncepčních modelů a jejich postavení rámci ošetřovatelství jako vědy. Student/ka popisuje rozdíly mezi ošetřovatelskými teoriemi a modely. Student/ka charakterizuje teoreticko-filozofická východiska vybraných koncepčních modelů. Student/ka určuje konkrétní přínos a význam využití koncepčních modelů ošetřovatelství v praxi. Student/ka aplikuje vybrané ošetřovatelské modely v klinické a komunitní praxi.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet: 90 % docházka na semináře, ústní - aplikace vybraného ošetřovatelského modelu v klinické či komunitní praxi, zápočtový test - úspěšnost 75%, 2 pokusy; Zkouška: 70 % docházka na přednášky, ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Aggleton, Peter; Chalmers, Helen. Nursing models and nursing practice. 2nd ed. London ; New York : Palgrave, 2000. ISBN 0-333-48822-9.
  • Alligood, Martha Raile; Marriner-Tomey, Ann. Nursing theory : utilization & application. 3rd ed. St. Louis, Mo. : Elsevier Mosby, 2006. ISBN 0-323-03133-1.
  • Archalousová, Alexandra. Přehled vybraných ošetřovatelských modelů. 1. vyd. Hradec Králové : Nucleus HK, 2003. ISBN 80-86225-33-X.
  • Archalousová, Alexandra; Slezáková, Zuzana. Aplikace vybraných ošetřovatelských modelů do klinické a komunitní praxe. 1. vydání. Hradec Králové : Nucleus HK, 2005. ISBN 80-86225-63-1.
  • Dayer-Berenson, Linda. Cultural competencies for nurses : impact on health and illness. Sudbury, Mass. : Jones and Bartlett Publishers, 2011. ISBN 978-0-7637-5650-5.
  • Farkašová, Dana. Ošetrovateľstvo - teória. Martin : Osveta, 2005. ISBN 80-8063-182-4.
  • Fawcett, Jacqueline. Contemporary nursing knowledge : analysis and evaluation of nursing models and theories. 2nd ed. Philadelphia : F.A. Davis, 2005. ISBN 0-8036-1194-3.
  • Fitzpatrick, Joyce J.,; Whall, Ann L. Conceptual models of nursing : analysis and application. 4th ed. New Jersey : Pearson Prentice Hall, 2005. ISBN 0-13-048060-6.
  • Jarošová, Darja. Vybrané ošetřovatelské modely a teorie. Uprav. dotis. 1. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-339-0.
  • McEwen, Melanie; Wills, Evelyn M. Theoretical basis for nursing. Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, 2002. ISBN 0-7817-2664-6.
  • McKenna, Hugh P.; Pajnkihar, Majda; Murphy, Fiona A. Fundamentals of nursing models, theories and practice. Second edition. Malden ; Oxford ; Chichester : Wiley Blackwell, 2014. ISBN 978-0-470-65776-8.
  • Pavlíková, Slavomíra; Horová, Hana. Modely ošetřovatelství v kostce. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1211-3.
  • Sagar, Priscilla Limbo. Transcultural nursing theory and models : application in nursing education, practice, and administration. New York : Springer Publishing Company, 2012. ISBN 978-0-8261-0748-0.
  • Sedláková, Gabriela; Kalátová, Dagmar. Vybrané ošetřovatelské modely a týrané dítě. 1. vyd. Praha : Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-412-4.
  • Tóthová, Valérie. Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin. 1. vyd. Praha : Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-645-6.
  • Žiaková, Katarína. Ošetrovateľské konceptuálne modely. 1. slov. vyd. Martin : Osveta, 2007. ISBN 978-80-8063-247-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr