Předmět: Vybrané kapitoly z pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Vybrané kapitoly z pedagogiky
Kód předmětu UOP/NVKPD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chloubová Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednáška: 1. Úvod do pedagogiky jako vědního oboru. 2. Předávání informací - počátky vzdělávání 3. Vztah pedagogické teorie a praxe 4. Pedagogické směry, alternativní hnutí od 30. let 20.st. po současnost. 5. Fenomén výchova 6. Moderní pedagogika - věda o edukační realitě. Charakteristika moderní pedagogiky. 7. Specifika pedagogické komunikace. 8. Problematika pedagogické evaluace. 9. Edukace specifických skupin populace. 10. Nové technologie ve vzdělávání Seminář: 1. Osobnost a klíčové kompetence vychovávaného jedince. 2. Osobnost a klíčové kompetence vychovatele. 3. Vliv výchovy a vzdělávání na jedince a společnost. Pedagogická teleologie. 4.-5. Pedagogická diagnostika 6.-7. Specifika edukační činnosti sestry u vybraných skupin edukantů 8.- 9. Adaptační proces v sesterské profesi 10. Aplikace nových technologií ve vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Případová studie
Výstupy z učení
Cílem předmětu je soustředit se na aktuální pedagogická témata a se studenty tato témata diskutovat. Cílem je naučit studenty chápat složitost výchovného procesu, jenž je ovlivňován osobností jedince a prostředím. Pozornost bude zaměřena také na osobnost pedagogického pracovníka a jeho autoritu i na osobnost vychovávaného jedince v průběhu výchovně vzdělávacího procesu ve zdravotnickém prostředí.
Student se dokáže orientovat v základní edukační problematice zasazené do konceptu celoživotního učení. Student se spolehlivě orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Student je způsobilý nejen využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi, ale samostatně je dále rozvíjet a hledat nové poznatky, přístupy a metody vzhledem k potřebám života a práce v oboru všeobecná sestra.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Sebereflexe

Ústní, písemná, seminární práce, prezentace
Doporučená literatura
  • BAŠTECKÁ, B.; GOLDMAN, P. Základy klinické psychologie.. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-550-4.
  • Čapek, R. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450.
  • EGER, L. Vzdělávání dospělých a ICT. Plzeň: NAVA, 2012.
  • MAREŚ, J. a kol. Kvalita života u dětí a dospívajících I. Brno: MSD, 2006.
  • MAREŚ, J. a kol. Kvalita života u dětí a dospívajících II. Brno: MSD, 2007.
  • MAREŚ, J. a kol. Kvalita života u dětí a dospívajících III. Brno: MSD, 2008.
  • Nelešovská, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi.. Praha, Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
  • Podlahová, Libuše. Didaktika pro vysokoškolské učitele : výukové cíle, organizační formy vysokoškolské výuky, didaktické metody a zásady, didaktická diagnostika, tvorba učebního textu, e-learning. Vydání 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4217-5.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.
  • PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie.. Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
  • Průcha, Jan. Andragogický výzkum. Vydání 1. Praha : Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7.
  • RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, L. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha, Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Smékal, V. Psychologie osobnosti. Brno, B & P. 2002.
  • Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
  • VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele.. Praha, Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr