Předmět: Edukační činnost sestry a výchova ke zdraví II

« Zpět
Název předmětu Edukační činnost sestry a výchova ke zdraví II
Kód předmětu UOP/PEČV2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chloubová Ivana, Mgr. Ph.D.
  • Kimmer David, Mgr. Ph.D.
  • Novotná Simona, Mgr. Ing. Ph.D.
  • Havlová Ivona, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Výživa a metabolismus, hlavní makronutrienty a mikronutrienty. 2. Kritéria zdravé výživy. 3. Kojení jeho význam, problémy a jejich řešení při kojení. 4. Určování stavu výživy - skrining, antropometrické vyšetření. 5. Výživa jako prevence nemocí. 6. Léčebná výživa - Alternativní výživové směry. 7. Poruchy příjmu potravy. 8. Enterální výživa - prostředky, komplikace. 9. Parenterální výživa, prostředky, komplikace. Seminář: 1. - 2,5. Edukace klienta o obsahu a způsobu přípravy stravy dle jednotlivých diet 2. - 4,5. Určování stavu výživy - skrining, antropometrické vyšetření.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Student/ka se seznámí s informacemi o vztahu životního prostředí k lidskému organizmu, s rizikovými faktory, zdravotními riziky a s organizací a základními pracovními metodami hygienické služby. Student/ka se orientuje v základech zdravotnické edukace a výchovy ke zdraví. Student/ka získat profesní znalosti a dovednosti z oblasti podpory a udržení zdraví při dodržování zdravého životního stylu. Studentka chápe vztah mezi edukací klienta a jeho léčbou. Studentka dokáže obhájit roli sestry edukátorky v péči o zdravé i nemocné, u jednotlivců, skupin i komunit. Student bude mít ucelené informace o výživě člověka. Student bude seznámen s důvody a důsledky poruch výživy ve zdraví a nemoci a s klinickými stavy při poruchách výživy, dále s enterálními i parenterálními způsoby podávání výživy.
Student/tka je schopen/na identifikovat základní příznaky infekčního onemocnění. Student/tka provádí prevenci infekčních onemocnění s cílem zamezit jejich vzniku a šíření. Student/tka dodržuje bariérový režim v souvislosti se vznikem a prevencí nozokoniálních nákaz. Student/tka využívá potřebných poznatků pro poskytnutí kvalitní odborné ošetřovatelské péči pacientům s infekčním onemocněním. Student/ka zná základní pojmy a vztahy v pedagogice a činitele edukačního procesu v ošetřovatelství. Student/ka analyzuje vztah mezi pedagogikou a edukací pacientů v ošetřovatelství. Student/ka zná teorie a specifika vzdělávání pacientů. Student/ka aplikuje výukové strategie s ohledem na vývojová stádia a zdravotní znevýhodnění pacientů. Studentk/ka zná zásady a specifika komunikace v rámci výchovy a vyučování. Student/ka umí navrhovat a vypracovat plány edukace pacientů, případně jiných osob v okolí pacienta. Student/tka chápe principy zdravotní výchovy, dokáže obhájit roli sestry ve veřejném zdravotnictví, v problematice upevňování zdraví ve společnosti vč. ve své profesi. Student/tka navrhuje možnosti konkrétního působení sestry oblasti výchovy ke zdraví. Student/tka navrhuje, plánuje a připravuje edukační materiály. Student/ka umí charakterizovat možné výživové problémy. Student/ka zná základy stravování pro těhotné a kojící ženy a pro děti. Student/ka zná význam a techniky kojení. Student/ka zná faktory ovlivňující stravovací zvyky. Student/ka umí aplikovat získané znalosti do edukace pacientky ke zdravým stravovacím návykům. Student/ka je seznámena s výhodami parenterální a enterální výživy.
Předpoklady
Předmět Edukační činnost sestry II je podmíněn předmětem Edukační činnost sestry I
UOP/PEČV1

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Ústní, písemná, docházka do seminářů, splnění dílčích úkolů, vypracování seminární práce, práce s e-learningem
Doporučená literatura
  • Adámková, Věra. Civilizační choroby - žijeme spolu. 1. vyd. Praha : Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-413-1.
  • Čeledová, Libuše; Čevela, Rostislav. Výchova ke zdraví : vybrané kapitoly. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8.
  • Dostálová, Jana; Kadlec, Pavel. Potravinářské zbožíznalství : technologie potravin. Vydání: první. Ostrava : Key Publishing s.r.o., 2014. ISBN 978-80-7418-208-2.
  • Fertman, Carl I.,; Allensworth, Diane DeMuth. Health promotion programs : from theory to practice. Second edition. San Francisco : Jossey-Bass, A Wiley Brand, 2017. ISBN 978-1-119-16333-6.
  • Gilbert, Glen G.; Sawyer, Robin G.; McNeill, Beth. Health education : creating strategies for school and community health. Fourth edition. Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning, 2015. ISBN 978-1-4496-9854-6.
  • Hamplová, Lidmila. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie, hygiena pro bakalářské studium a všechny typy zdravotnických škol. 1. vydání. V Praze : Stanislav Juhaňák - Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-934-1.
  • Holčík, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost : k teoretickým základům cesty ke zdraví. 1. vydání. Brno : Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0.
  • HORANOVÁ, V. Vybrané kapitoly ze základů hygieny, epidemiologie, mikrobiologie a imunologie v bodech. JKA s.r.o., České Budějovice, 2017. ISBN 978-80-87101-55-1.
  • Horažďovský a kol. Přenosné choroby. ZSF JU Č. Budějovice, 2001.
  • Kasper, Heinrich; Burghardt, Walter; Procházka, Karel. Výživa v medicíně a dietetika. 1. české vydání. Praha : Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4533-6.
  • KRÁTKÁ A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: FHS UTB, 2016. ISBN 978-80-7454-635-8.
  • Kuberová, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.
  • Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vydání 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
  • MALINA, A. Úvod do veřejného zdravotnictví pro nelékaře. Praha: Bílý Slon, 2013. ISBN 978-80-87023-29-7.
  • PODSTATOVÁ, H. Základy epidemiologie a hygieny. Galén, Karolinum Praha, 2009. ISBN 978-80-246-1631-5.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha, Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr