Vyučující
|
-
Hajduchová Hana, Mgr. Ph.D.
-
Hellerová Věra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Epidemiologie výskytu maligních onemocnění; rizikové faktory (tabák, alkohol, pracovní prostředí, záření, strava, viry, léky apod.); klasifikace nádorů podle tkáňového typu. TNM systém klasifikace tumorů (hloubka invaze, šíření, velikost). Primární, sekundární, terciální a kvartérní prevence, jejich význam pro prognózu pacienta, včasné varovné signály maligního onemocnění. 2. Diagnostika a léčba maligních onemocnění: chirurgie, radioterapie, chemoterapie, hormonální léčba, imunoterapie, biologická léčba. 3. Radioterapie: hlavní projevy vedlejších účinků (časné, pozdní, velmi pozdní) na jednotlivé tkáně a orgány, jejich diagnóza, prevence, léčba, ošetřování, dietní opatření. 4. Chemoterapie: hlavní projevy vedlejších účinků, jejich diagnóza, prevence, léčba, ošetřování, dietní opatření. Management bolesti u onkologicky nemocných. 5. Historie paliativní péče. Současná paliativní péče ve světě a v České republice. 6. Nejčastější potíže pacientů v paliativní péči. Potřeby umírajících a jejich blízkých; aspekty péče o umírajícího pacienta. 7. Hospicová péče Semináře: dle standardních plánů péče 1. Péče o kůži v průběhu radiační terapie, Změny ve výživě onkologických pacientů, Ošetřovatelská péče o pacienta s nauzeou a zvracením (při onkologické léčbě). 2. Ošetřovatelská péče o pacienta se změněnou obranyschopností organismu, vysoké riziko infekce. Ošetřovatelská péče o pacienta s projevy krvácení (u trombocytopenie po chemoterapii) a s anemií (při snížené kapacitě krve k přenosu kyslíku u nádorových onemocnění). 3. Ošetřovatelská péče o pacienta s alopecií (po radioterapii, chemoterapii). Ošetřovatelská péče o pacienta se změnami na sliznici dutiny ústní (po chemoterapii, radioterapii). 4. Ošetřovatelská péče o pacienta se sexuální dysfunkcí (při onkologické léčbě), Ošetřovatelská péče o pacienta s bolestí (při onkologické léčbě). 5. Reakce člověka v jednotlivých fázích umírání. Kompetence sester v paliativní péči. 6. Paliativní péče versus eutanázie. 7. Postoj ke smrti a jeho proměny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
" Student/tka bude rozumět odlišnostem péče o zdraví a prevence výskytu maligních onemocnění u populace v rámci primární péče. " Student/tka bude rozumět vztahu mezi vlivem rizikových faktorů a incidenci maligních onemocnění. " Student/tka bude rozumět odlišnostem léčby a péče o onkologicky nemocné v rámci systému sekundární péče. " Student/tka bude rozumět odlišnostem léčby a péče léčby o nevyléčitelně nemocné a umírající v rámci systému terciární a kvartérní péče. " Student/tka bude umět základy hodnocení (posuzování) aktuálního klinického stavu pacienta. " Student/tka bude znát standardní diagnostické procedury a testy u jednotlivých klinických stavů. " Student/tka se seznámí se standardní léčbou a ordinacemi lékaře. " Student/tka bude umět stanovit ošetřovatelské diagnózy a intervence. " Student/tka bude umět naplánovat individuální ošetřovatelskou péči u jednotlivých klinických stavů. " Student/tka bude rozumět terapeutické komunikaci a cílené edukaci pacienta/rodiny. " Student/tka se seznámí s novými službami a typy zařízení, která spadají do oblasti terciální péče, v nichž je poskytována individuální ošetřovatelská péče nemocným a umírajícím. " Student/tka bude chápat, že hospicová péče zajišťuje nemocným důstojné umírání, smíření a klidnou smrt včetně opory jejich nejbližších příbuzných.
" Student/tka umí určit a obhájit intervence v rámci ošetřovatelské péče o onkologicky nemocné. " Student/tka umí definovat principy efektivní komunikace v ošetřovatelském procesu. " Student/tka umí popsat fáze edukačního procesu v podpoře péči o zdraví u populace v rámci primární, sekundární a terciární, kvartérní prevence. " Student/tka zná příčiny a projevy onkologických onemocnění. " Student/tka se orientuje v diagnostickém testování a vyšetření onkologicky nemocných. " Student/tka umí identifikovat nejvhodnější metody pro vedení efektivního edukačního procesu a ošetřovatelského procesu péče o onkologicky nemocné. " Student/tka umí určit diagnostické prvky pro jednotlivce i skupinu na základě individuálního přístupu. " Student/tka umí kontinuální rozvíjení schopností aplikace a integrace získaných znalostí, vědomostí a postojů v přístupu k onkologicky nemocným a rozvoji profese. " Student/tka umí používat kompetence k sebevzdělávání v problematice onkologicky nemocné. " Student/tka umí definovat a klasifikovat možnosti výzkumné činnosti pro rozvoj profese a schopnost aplikovat do praxe. " Student/tka má schopnost propojovat teoretické a praktické dovednosti a postoje v průběhu studia. " Student/tka ovládá dovednosti k vyjádření postojů v problematice ošetřovatelské péče o onkologicky nemocné. " Student/tka umí prokázat a aplikovat teoretické znalosti v ošetřovatelské péči o onkologicky nemocné (výchova ke zdraví, edukační činnost a péče o nemocné). " Student/tka umí aplikovat praktické dovednosti v ošetřovatelské péči o onkologicky nemocné. " Student/tka chápe začlenění paliativní péče jako zdravotnického oboru. " Student/tka je schopen zapojení do multidisciplinárního týmu, zná jeho složení a možnosti práce v paliativní péči. " Student/tka chápe cíle a filozofii paliativní a hospicové péče. " Student/tka je schopen komunikovat s pacientem a rodinou v paliativní péči.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
UOP/POCH2 a zároveň UOP/PPIN2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Písemná forma - Zápočtový test, esej. Zkouška - test.
|
Doporučená literatura
|
-
Adam, Z., Krejčí, M., Vorlíček, J. a kol. Obecná onkologie. Praha: Galén, 394 s., 2011. ISBN 978-80-7262-715-8.
-
Adam, Z., Krejčí, M., Vorlíček, J. a kol. Speciální onkologie.. Praha: Galén,, 2010. ISBN 978-80-7262-648-9.
-
Bartoňková, H. Manuál prevence a časné detekce nádorových onemocnění. 1. vyd. Brno : Masarykův onkologický ústav, 2002. ISBN 80-238-9513-3.
-
ECKSCHLAGER, T., PRŮŠA, R. Laboratorní vyšetření v onkologii. Praha: Triton, 2002. ISBN 80-7254-186-2.
-
HAŠKOVCOVÁ, H. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. Praha: Galén, 2000. ISBN 978-80-7262-471-3.
-
HYNKOVÁ, L. a kol. Základy radiační onkologie. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6061-6.
-
KLENER, P. Základy klinické onkologie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-716-5.
-
KUPKA, M. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4650-0.
-
MARKOVÁ, M. Sestra a pacient v paliativní péči. Praha: Grada,, 2010. ISBN 978-80-247-3171-1.
-
OPATRNÁ, M. Etické problémy v onkologii. Praha: Mladá fronta, 2008.
-
SLÁMA, O., KABELKA, L., VORLÍČEK, J. a kol. Paliativní medicína pro praxi. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-871-1.
-
Svatošová, M. Hospice a umění doprovázet. Kostelní Vydří, 2011. ISBN 978-80-7195-580-1.
-
TSCHUSCHKE, V. Psychoonkologie - Psychologické aspekty vzniku a zvládnutí rakoviny. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-826-0.
-
VOKURKA, S. et al. Ošetřovatelské problémy a základy hemoterapie.. Praha: Galén, 2005. ISBN 80-7262-299-4.
-
Vorlíček, J. a kol. Klinická onkologie pro sestry.. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3742-3.
-
Vyzula, R. Výživa při onkologickém onemocnění. Praha: Galén, 2001. ISBN 8072621203.
|