Předmět: Ošetřovatelské postupy I.

« Zpět
Název předmětu Ošetřovatelské postupy I.
Kód předmětu UOP/POPS1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vojčová Lucie, Mgr.
  • Kimmerová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Šafaříková Iva, Mgr. Ph.D.
  • Fürst Zdeněk, Mgr.
  • Cardová Lenka, Mgr.
  • Marková Ladislava, Mgr. DiS.
Obsah předmětu
I.blok Seznámení s požadavky předmětu, seznámení se SLNO - exkurze 2.blok Výuka v SLNO: Ošetřovací jednotka, vybavení pokoje, lůžko, signalizace, zdravotnická dokumentace, příjem, překlad, propuštění. Bariérová ošetřovatelská péče. 3.blok Výuka v SLNO: Hygienická péče. Manipulace s nemocnými, imobilizační syndrom, problematika dekubitů, léčebné a vyšetřovací metody, péče o mrtvé tělo. 4.blok Výuka v SLNO: Obvazové techniky. Stravování. 5.blok Výuka v SLNO: Fyziologické funkce. 6.blok Výuka v SLNO: Vyprazdňování stolice, klyzma, péče o stomie. Pomůcky pro inkontinentní. 7.blok Výuka v SLNO: Vyprazdňování moči, katetrizace močového měchýře. Pomůcky pro inkontinentní. 8.blok Výuka v SLNO: Podávání léků. 9.blok Výuka v SLNO: Aplikace injekcí. 10.blok Výuka v SLNO: Opakování

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), E-learning, Praktická výuka
Výstupy z učení
Student/tka si osvojí vědomosti a dovednosti z oblasti saturace základních potřeb klienta/pacienta. Student/tka získá vědomosti a dovednosti pro provádění praktických výkonů s orientací na pacienta. Student/tka získá teoretické znalosti k provádění výkonů z oblasti závislých i nezávislých činností sestry. Student/tka se naučí praktické realizaci "celostní péče" o jednotlivce, pochopí význam uspokojení potřeby pohodlí, úcty, jistoty a bezpečí u jednotlivce. Student/tka získá manuální zručnost k provádění jednotlivých ošetřovatelských výkonů. Student/tka si uvědomí důsledky neprofesionálních intervencí v poskytování individuální ošetřovatelské péče. Student/tka se naučí vyhodnotit účinnost ošetřovatelských intervencí. Student/tka se naučí provádět výkony z oblasti závislých činností sestry tj. diagnostické a léčebné výkony. Student/tka získá praktické zkušenosti ze simulační výuky.
Student/tka má vědomosti a dovednosti pro provádění praktických výkonů s orientací na pacienta. Student/tka má teoretické znalosti k provádění výkonů z oblasti závislých i nezávislých činností sestry. Student/tka provádí ošetřovatelské výkony dle zásad ošetřovatelské bariérové péče. Student/tka využívá etického přístupu při provádění praktických ošetřovatelských výkonů. Student/tka umí při provádění ošetřovatelských výkonů spolupracovat s klientem/pacientem. Student/tka má osvojeny vědomosti a dovednosti z oblasti saturace základních potřeb klienta/pacienta. Student/tka dokáže prakticky realizovat "celostní péči" o jednotlivce, chápe význam uspokojení potřeby pohodlí, úcty, jistoty a bezpečí u jednotlivce. Student/tka postupuje při poskytování ošetřovatelské péče metodou ošetřovatelského procesu. Student/tka zná standardní ošetřovatelské postupy a dodržuje je v praxi. Student/tka prokazuje manuální zručnost k provádění jednotlivých ošetřovatelských výkonů. Student/tka si uvědomuje důsledky neprofesionálních intervencí v poskytování individuální péče a dokáže pochybením v ošetřovatelské péči předcházet. Student/tka umí vyhodnotit účinnost ošetřovatelských intervencí a zhodnotit zdravotní stav klienta/pacienta. Student/tka dokáže empaticky komunikovat a účinně edukovat klient/pacienta a jeho rodinu. Student/tka umí provádět ošetřovatelské výkony z oblasti závislých činností sestry tj. diagnostické a léčebné výkony. Student/tka prokazuje dovednosti ze simulační výuky.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Test

Výuka se skládá z E-learningu (POPS1 - 2023/2024 - ZS) a praktických cvičení, včetně simulace v SLNO. Podmínkou k udělení zápočtu je splnění 90% docházky na cvičeních (možná jedna absence) a 100% plnění úkolů na Moodle (student musí přijít na každý blok výuky teoreticky připravený). Dále je pro udělení zápočtu nutné absolvování všech průběžných testů (nemůže být žádný vynechán) a splnění 5 průběžných testů na Moodle na 75 %. Pokud je toto dodrženo, úspěšnost napsání velkého zápočtového testu bude stanovena hranicí 75 %. V případě, že není splněna podmínka napsání min. 5 průběžných testů na 75 %, úspěšnost napsání velkého zápočtového testu bude stanovena hranicí 80 %. Budou vypsány 3 termíny psaní zápočtového testu a je na každém studentovi, kolik možností využije.
Doporučená literatura
  • Doležalová, J., Kimmerová, J., Svidenská, T., Toumová, K. Ošetřovatelské postupy. České Budějovice, 2022. ISBN 978-80-242-8892-5.
  • JIRKOVSKÝ, Daniel et al. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012. ISBN 978-80-87347-13-3.
  • Krišková, Anna et al. Ošetrovatelské techniky. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-202-2.
  • MIKŠOVÁ, Z., M. JANOŠÍKOVÁ a M. ZAJÍČKOVÁ. Kapitoly z ošetřovatelské péče II. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1443-4.
  • MIKŠOVÁ, Z., M. JANOŠÍKOVÁ a M. ZAJÍČKOVÁ. Kapitoly z ošetřovatelské péče I. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1442-6.
  • Páral, Jiří. Malý atlas obvazových technik. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2255-9.
  • VYTEJČKOVÁ, Renata et al. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3421-7.
  • VYTEJČKOVÁ, Renata et al. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Praha: Grada, 2013. ISBN 80-247-3420-6.
  • VYTEJČKOVÁ, Renata et al. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Praha: Grada, 2011. ISBN 80-247-3419-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr