| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Šmídová Markéta, Mgr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Tematický plán bude aktualizován každý semestr v souladu se současným sociokulturním vývojem hispánských zemí. Pořadí témat se může měnit a uzpůsobovat aktuálním potřebám studijní skupiny.  1. Současný kontext španělštiny ve světě. 2.-3. Původní kmeny a jejich jazyky. 4.-5. Lidská práva a jejich porušování. 6.-7. Deforestace a ochrana životního prostředí. 8. Sociální a ekonomická nerovnost. 9. Kriminalita a trh s návykovými látkami. 10. Politické systémy a diktatury. 11. Migrace a hispánská komunita v USA. 12. Vliv hispánské hudby a kultury ve světě. 13. Fotbal jako kult.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Blended learning
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Semináře uvádějí do současné jazykové, politické, ekonomické a kulturní situace hispánských zemí. Prostřednictvím analýzy vybraných reálií si studující osvojí znalosti potřebné k rozpoznání problematických společenských jevů v sociokulturně a geopoliticky rozmanitém hispánském kontextu. Kurz podporuje rozvoj kritického myšlení a otevřeného přístupu k řešení citlivých otázek s tím, že je respektována postojová pluralita. Dílčí problémy cílových kultur jsou kontrastovány se srovnatelnými aspekty výchozí kultury s cílem zamezit nekritické jednostrannosti. Absolvováním kurzu studující získají nezbytnou výbavu pro efektivní mezikulturní komunikaci a učitelskou či překladatelskou praxi.
                 
                Studující bude mít znalosti o základní jazykové, politické, ekonomické a kulturní situaci hispanofonního světa, užívat je v učitelské, překladatelské, obchodní či jiné odborné praxi a předávat je dalším cílovým skupinám.  Výstupy učení: (a) Student(ka) identifikuje a popíše hlavní jazykové, kulturní, politické a společenské charakteristiky hispánského světa. (b) Student(ka) vysvětlí vliv a přínos původních jazyků a kultur na formování španělštiny a hispánské identity.  (c) Student(ka) kriticky analyzuje společenské problémy v cílové kultuře a srovná je s problémy ve výchozí kultuře. (d) Student(ka) propojí současné jevy, jako je globalizace, migrace, multikulturalita, lidská práva a ochrana životního prostředí, s konkrétními reáliemi hispánského světa.  (e) Student(ka) jasně a podloženě komunikuje své myšlenky týkající se komplexních společenských jevů hispánského světa, a to jak ústně, tak písemně.  (f) Student(ka) užívá kulturní znalost hispánského světa v odborné praxi a předává ji dalším cílovým skupinám. (g) Student(ka) rozvíjí postoje respektu a otevřenosti vůči kulturní rozmanitosti hispánského světa. 
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Žádné zvláštní předpoklady.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Ústní zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Průběžné hodnocení
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 1. Docházka do kurzu (povoleny 3 absence). 2. Aktivní účast a průběžné plnění úkolů (Moodle, eseje): 25 %. 3. Ústní prezentace: 25 %. 4. Závěrečná ústní zkouška: 50 %.  
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    CARRASCO MONTERO Justa. Reálie španělsky mluvících zemí,. Plzeň, 1997. 
                
 
            
                
                - 
                    CHALUPA Jiří. Espa?a ? geografía, historia, arte.. Olomouc, 1997. 
                
 
            
                
                - 
                    VINCENT M., STRADLING R. A. Svět Španělska a Portugalska. 1997. 
                
 
            
         
         
         
     |