Předmět: Současné lingvistické směry

« Zpět
Název předmětu Současné lingvistické směry
Kód předmětu URO/0SLS
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk angličtina
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Štichauer Pavel, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pragmatika 1.1. Předmět pragmatiky, teorie implikatur, presupozice. 1.2. Teorie mluvních aktů. 2. Korpusová lingvistika 2.1. Definice a typologie korpusů. Prezentace významných korpusů. Základní pojmy. 2.2. Speciální případy: kvantitativní zachycení produktivity v korpusu. 3. Generativní lingvistika 3.1. Vývoj generativní gramatiky 80. a 90. let: Teorie nadřazení a vázání (I) 3.2. Vývoj generativní gramatiky 80. a 90. let: Teorie nadřazení a vázání (II) 4. Kognitivní lingvistika 4.1. Sémantika prototypu a stereotypu 4.2. Psycholingvistika a problematika osvojování mateřského jazyka. 5. Teorie optimality (OT) 5.1. Základní pojmy a premisy OT ve fonologii 5.2. OT v jiných jazykových rovinách (slovotvorba / syntax) 6. Současné teorie flexivní morfologie 6.1. Základní pojmy Paradigm Function Morphology (Stump 2001). 6.2. Teorie flexe a románské jazyky (přehled současného výzkumu).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout úvod do hlavních směrů současné lingvistiky, kterými jsou především korpusová lingvistika, generativní lingvistika, kognitivní lingvistika, Teorie optimality (OT) a současné teorie flexe. Zvláštní pozornost bude věnována především základním teoretickým premisám, jež z jednotlivých směrů dělají svébytná vědecká paradigmata.
Studenti budou schopni orientovat se v důležitých směrech, které jsou rozvíjeny v současném jazykovědném bádání, a aplikovat je na jazykový materiál.
Předpoklady
Žádné zvláštní předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

1. Pravidelná docházka 2. Domácí příprava (četba textů) 3. Aktivní účast na hodině
Doporučená literatura
  • Archangeli, D. & Terence Langendoen, D. (eds.). (1997) Optimality Theory - an overview, Oxford - Malden: Blackwell..
  • Aronoff, M. (1994) Morphology by Itself, Cambridge: The MIT Press..
  • Austin, J. L. (1962) How to Do Things with Words, český překlad Jiří Pechar, Jak udělat něco slovy, Praha: Filosofia (2000)..
  • Bloom, P. (2000) How Children Learn the Meanings of Words, Cambridge (MA): The MIT Press..
  • Carstairs-McCarthy, A. (2010) The evolution of Morphology, Oxford: Oxford University Press..
  • Clark, E. (1993) The lexicon in acquisition, Cambridge: Cambridge University Press..
  • Clark, E. (2003) First Language Acquisition, Cambridge: Cambridge University Press..
  • Haegeman, L. (1994) Introduction to Government and Binding Theory 2nd edition, Oxford: Blackwell..
  • Hajičová, E. & Panevová J. & Sgall, P. (2002) Úvod do teoretické a počítačové lingvistiky, 1. svazek - Teoretická lingvistika, Praha: Karolinum..
  • Hajičová, E. (2000) Teorie optimality a aktuální členění věty, in: Slovo a slovesnost 61, s. 161 - 169..
  • Chomsky, N. (1992) A Minimalist Program for Linguistic Theory, MIT Occasional Papers in Linguistics, Cambridge (MA): The MIT Press..
  • Chomsky, N. (2000) New Horizons in the Study of Language and Mind, Cambridge: Cambridge University Press..
  • Kleiber, G. (1990) La sémantique du prototype, Paris: PUF..
  • Kleiber, G. (1994) Nominales. Essais de sémantique référentielle, Paris: Armand Colin..
  • Kleiber, G. (1999) Problemes de sémantique. La polysémie en questions, Villeneuve d'Ascq: Presses Universitaires du Septentrion..
  • Langacker, R. W. (1987) Foundations of Cognitive Grammar, Vol. I, Theoretical Prerequisites, Stanford: Standford University Press..
  • Langacker, R. W. (1991) Foundations of Cognitive Grammar, Vol. II, Descriptive Application, Stanford: Standford University Press..
  • Levinson, S. C. (1983) Pragmatics, Cambridge: Cambridge University Press..
  • Levinson, S. C. (2000) Presumptive Meanings. The Theory of Generalized Conversational Implicature, Cambridge (MA): The MIT Press..
  • Lieber, R. (1992) Deconstructing Morphology. Word Formation in Syntactic Theory, Chicago: The University of Chicago Press..
  • Prince, A. & Smolensky, P. (1993) Optimality Theory, Constraint Interaction in Generative Grammar (ROA Version 8/2002) - ROA Archive..
  • Pustejovsky, J. (1995) The Generative Lexicon, Cambridge (MA): The MIT Press..
  • Pustejovsky, J. (1998) Generativity and Explanation in Semantics: A Reply to Fodor and Lepore, in: Linguistic Inquiry, 29, 2, s. 289 - 311..
  • Searle, J. R. (1969) Speech Acts. An Essay in the Philosophy of Language, Cambridge: Cambridge University Press..
  • Searle, J. R. (1979) Expression and Meaning. Studies in the Theory of Speech Acts, Cambridge: Cambridge University Press..
  • Stump, G. (2001) Inflectional Morphology, Cambridge: Cambridge University Press..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr