Předmět: Španělský jazyk III

« Zpět
Název předmětu Španělský jazyk III
Kód předmětu URO/7SJ3
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk španělština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Vargas Barros Claudia, Lic. Mgr.
Obsah předmětu
Vybrané jednotky z manuálu FRECUENCIAS B1 (Edinumen), pokračování kurzu URO/7SJ2. Program může být během semestru upraven. 1.-2. TEMA 1 - UNIDAD 1 / "Encuentro de culturas": revisión de los pasados de indicativo; presente histórico; pretérito pluscuamperfecto de indicativo; estilo indirecto o discurso referido; correlación de tiempos en estilo indirecto. 3.-4. TEMA 2 - UNIDAD 2 / "EnREDados": presente de subjuntivo regular e irregular; cambios ortográficos en presente de subjuntivo; imperativo afirmativo y negativo regular e irregular (repaso); posición de los pronombres con el imperativo afirmativo y negativo (repaso). 5.-6. TEMA 3 - UNIDAD 3 / "Un poco de educación": usos del subjuntivo (1) expresar deseos y preferencias; usos del subjuntivo (2) dar consejos y hacer recomendaciones; usos del subjuntivo (3) hacer peticiones; usos del subjuntivo (4) dar órdenes, dar permiso y prohibir. 7.-8. TEMA 4 - UNIDAD 4 / "?Súmate": verbos de pensamiento + indicativo/subjuntivo; construcciones para expresar juicios de valor; expresar certeza. 9.-10. TEMA 5 - UNIDAD 5 / "Para siempre": verbos para expresar gustos, intereses y preferencias; locuciones con "dar" y "poner" para expresar sentimientos y emociones; otros verbos que expresan sentimientos, emociones y estados de ánimo; oraciones de relativo con antecedente conocido y desconocido. 11.-12. TEMA 6 - UNIDAD 6 / "Esta es mi generación": nexos temporales; oraciones temporales con indicativo/infinitivo/subjuntivo; futuro simple (repaso); condicional simple regular e irregular; usos del condicional simple; comparaciones con "igual de... que"; superlativo relativo; "(No) más/menos de + cantidad. 13. Repaso general y Examen Moodle.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), E-learning, Individuální příprava ke zkoušce, Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Projektová výuka, Praktická výuka, Skupinová výuka
Výstupy z učení
Hlavním cílem tohoto kurzu je posílit a upevnit jazykové dovednosti studentů v jejich druhém jazyce, a to na úrovni středně pokročilé až vyšší středně pokročilé B1-/B1 ve všech komunikačních kompetencích: poslechovém porozumění, čtenářském porozumění, ústním a písemném projevu. Během kurzu si studenti rozvinou větší plynulost a přesnost v mluveném i psaném projevu, rozšíří si slovní zásobu a zdokonalí porozumění textům a mluvenému projevu v různých kontextech. Kromě toho budou pracovat na zlepšení své jazykové autonomie, což jim umožní komunikovat s větší jistotou v každodenních, akademických i profesních situacích. Kurz využívá vyvážený přístup, který kombinuje komunikativní praxi, rozvoj jazykových strategií a gramatickou analýzu, aby zajistil plynulý pokrok ve všech oblastech jazyka.
Jazykové kompetence na úrovni B1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERR) označují středně pokročilou úroveň ve všech komunikačních dovednostech: poslech, čtení, mluvení a psaní. Na této úrovni se od studentů očekává, že: - Porozumí textům na známá témata, včetně některých abstraktnějších myšlenek, a dokážou sledovat diskuse ve svém oboru zájmu. - Dokážou komunikovat s rodilými mluvčími s určitou plynulostí, i když mohou mít stále potíže nebo váhání ve složitějších situacích. - Umí vyjádřit své názory na známá témata a jasně vysvětlit důvody a plány. - Umí napsat jednoduché texty na známá témata, používají základní slovní zásobu a gramatiku správně, i když je ještě prostor pro zlepšení v oblasti jasnosti a struktury. - Dokážou přizpůsobit svůj jazyk různým situacím, ale stále mohou dělat chyby v oficiálních i neformálních kontextech.
Předpoklady
Zvládnutí obsahu předmětů URO/7SJ1 a URO/7SJ2, tj. do úrovně A2+.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Kombinovaná zkouška

Pro úspěšné ukončení předmětu je třeba splnit všechny níže uvedené úkoly a získat v součtu minimálně 70 % za jejich splnění: - Závěrečný test / zápočet (na základě zkoušky DELE B1): 60 % (2 pokusy) * - Moodle test: 25 % (2 pokusy) ** - Prezentace: 15 % *** - Student může během semestru mít až 3 absence. * Závěrečná zkouška/zápočet je inspirována zkouškou DELE B1, ale s modifikovaným počtem úkolů a adaptovaným hodnocením. Závěrečná zkouška/zápočet má celkový počet 100 bodů, přičemž pro úspěšné složení je třeba dosáhnout alespoň 60 bodů. Každá jazyková dovednost (psaní, mluvení, porozumění psanému textu a poslechu) má stejnou váhu, 25 bodů. Pokud student neuspěje v některé dovednosti, bude muset opakovat pouze tuto dovednost, nikoli celé přezkoušení. Tento opakovaný pokus bude naplánován na pozdější termín a bude počítán jako nový pokus o zápočet. Každý student má možnost přistoupit k závěrečnému přezkoušení až 2x. Dva termíny zkoušení budou k dispozici v systému STAG a studenti se mohou přihlásit hned po úspěšném splnění testu Moodle. Z důvodu kapacity učeben a počtu studentů může vyučující nabídnout celkem 3 termíny, ale to neznamená, že student má 3 pokusy. ** Moodle test hodnotí gramatiku a slovní zásobu probíranou během kurzu. Úspěšné složení tohoto testu je nezbytné pro přihlášení k závěrečnému přezkoušení ke splnění předmětu. Pokud student neuspěje v Moodle testu, nebude mu umožněno přistoupit k závěrečnému přezkoušení, protože se předpokládá, že nedisponuje jazykovými znalostmi hodnotící úrovně (B1). Každý student má dva pokusy, aby Moodle test úspěšně složil. První pokus se bude konat během posledního týdne výuky, v rámci pravidelných hodin kurzu 7SJ3. Každá skupina bude test konat ve svém termínu a ve své učebně. Maximální známka za Moodle test je 10 bodů, pro úspěšné složení je nutné dosáhnout minimálně 7 bodů. Studenti, kteří neuspějí v prvním pokusu, budou mít druhou příležitost během zkouškového období. Pokud student neuspěje v druhém pokusu, nebude mu umožněno přistoupit k závěrečnému přezkoušení. *** Dalším požadavkem je vytvoření individuální nebo skupinové prezentace (v závislosti na počtu studentů ve skupině) na aktuální a relevantní téma z hispánského světa. Témata, stejně jako požadavky a hodnoticí kritéria, budou k dispozici v systému Moodle po celý semestr. Cílem tohoto úkolu je zlepšit ústní dovednosti studentů a poskytnout jim příležitost rozvíjet přenositelnou komunikační kompetenci ve španělštině. Studenti zapsaní do předmětu 7SJ3 studující v zahraničí v rámci programu Erasmus+, kteří chtějí získat kredity za tento kurz, musí dokončit Moodle test s váhou 30 % a po jejím úspěšném složení absolvovat závěrečné přezkoušení s váhou 70 %. Stejně jako studenti navštěvující kurz prezenčně, studenti Erasmus+ mají dvě příležitosti k úspěšnému složení Moodle testu a dvě příležitosti k úspěšnému složení závěrečného přezkoušení.
Doporučená literatura
  • ALARCOS LLORACH, Emilio (1994). Gramática de la lengua espanola, Madrid, Espasa..
  • ČERNÝ, Jiří (2000). Morfología espanola, Olomouc, Univerzita Palackého..
  • Esteban Bayón, Carmen Cabeza y Carlos Oliva. Frecuencias B1 Espanol comunicativo para el siglo XXI. 2021.
  • FERNÁNDEZ, Jesús et alli (1990). Gramática, Madrid, SGEL..
  • GÓMEZ TORREGO, L. (1993). Manual de espaňol correcto I, II, Madrid, Arco/Libros, S.L..
  • GÓMEZ Torrego, Leonardo (1997). Gramática didáctica del espanol, Madrid, Ediciones SM..
  • Guerrero, Amelia; Oliva, Carlos. Frecuencias B1. Libro de ejercicios. 2021.
  • KRÁLOVÁ, Jana a kol.(1999). Moderní gramatika španělštiny, Plzeň, Fraus..
  • MARCOS Marín, F. - ESPANA Ramírez, P. (2001). Guía de gramática de la lengua espanola, Madrid, Espasa Calpe..
  • MATTE Bon, Francisco (1999). Gramática Comunicativa del espanol I, II, Edelsa Madrid..
  • Proyecto ADIEU:. El discurso académico oral. El discurso académico escrito, Madrid, Edinumen..
  • REAL ACADEMIA ESPANOLA (1991). Esbozo de una nueva gramática de la lengua espanola, Madrid, Espasa Calpe..
  • SPITZOVÁ, Eva (2001). Morfología espanola, Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Brno..
  • ZAVADIL, Bohumil (1995). Současný španělský jazyk II. Základní slovní druhy: slovesa, Univerzita Karlova Praha..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr