Vyučující
|
-
Zölzer Friedo, XXX DSc.
-
Řepová Radmila, Ing.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky (2 hod.): 1. Úvod do předmětu hygiena - cíl a základní náplň činnosti. 2. Hodnocení a monitoring vlivu prostředí na zdraví. Systém monitorování zdravotního stavu obyvatel České republiky ve vztahu k prostředí. 3. Pitná voda a možná zdravotní rizika. 4. Problematika balených vod, domácí doúprava vody. Hygienická problematika rekreačních vod. 5. Hygienická problematika půdy. Hygienické požadavky v pohřebnictví. 6. Hygienická problematika odpadu, zdravotní rizika, způsoby likvidace. 7. Znečištění venkovního a vnitřního ovzduší, zdravotní rizika, možnosti prevence. 8. Problematika chemických látek v životním prostředí. 9. Problematika ovzduší s ohledem na zdraví lidí. 10. Determinanty lidského zdraví. 11. Zvláštnosti vybraných skupin populace s ohledem na životní prostředí. 12. Organizační zajištění ochrany životního prostředí v ČR. Semináře (1 hod.): 1. Právní rámec v ČR pro zajištění ochrany životního prostředí. 2. Modelové situace vlivu rizikových faktorů prostředí na zdraví lidí. 3. Praktické příklady postupů při hodnocení pitné vody v rámci hromadného zásobování pitnou vodou v ČR. 4. Přehled druhů balených pitných vod s ohledem na jejich chemické složení a využití v rámci pitného režimu. 5. Praktické ukázky odpadů a jejich ekologická likvidace. 6. Nebezpečné odpady v ČR, kontaminanty půdy, vody a ovzduší. 7. Složky znečištění ovzduší v ČR s ohledem na největší zdravotní rizika. 8. Příklady klasifikace chemických látek dle CLP a karcinogenů dle IARC z r. 2013. 9. Příklady k řešení: Znečištění ovzduší v některých oblastech Moravskoslezského kraje - zdravotní problémy, související socioekonomická ekonomická situace, komunikace a vnímání problémů, možnosti řešení na úrovni spolupráce mezi resorty. 10. Přehled faktorů, které jsou častou příčinou poškození zdraví. Preventivní opatření k ochraně zdraví. 11. Praktické příklady systému péče o ochranu životního prostředí orgány státní správy a samosprávy. 12. Zápočet
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s obecnou zákonitostí vztahů mezi člověkem a prostředím, upozornit na znečištění jednotlivých médií prostředí z hlediska zdroje znečištění, zdravotního dopadu a možnosti prevence, soustředit se na hlavní environmentální stresory a jejich možné komplexní působení tak, aby tyto informace bylo možno využít v ochraně veřejného zdraví. Dalším cílem je přiblížit studentům úkoly Státního zdravotního ústavu a základní výstupy při sledování a monitorování zdravotního stavu populace ve vztahu k prostředí.
Student získá teoretické znalosti z hygieny obecné a komunální, základy ochrany životního prostředí, procesu EIA (Environmental Impact Assessment) a příslušné právní problematiky na úseku ochrany životního prostředí a ochrany veřejného zdraví v rámci ČR. Semináře budou zaměřeny k prohloubení získaných znalostí, k ověření schopností samostatné orientace v problematice, případně na hodnocení výsledků získaných analýzou prostředí, resp. měřením faktorů (např. hluku z dopravy, v chráněných venkovních prostorech).
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Seminární práce, písemná zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
DRNKOVÁ, Barbora. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena: pro zdravotnické obory.
-
FOLTIN, Viktor. Environmental impact on human health in the third millennium.
-
FROUZ, Jan a FROUZOVÁ, Jaroslava. Aplikovaná ekologie.
-
JANOUŠKOVÁ, S., ČERVINKA, P. Ekologie a životní prostředí.
-
JANOUT, Vladimír a JANOUTOVÁ, Jana. Medicína založená na důkazu a klinická epidemiologie.
-
Kožíšek F., Jeligová H., Bencko V. Co by měl praktický lékař vědět o pitné vodě?.
-
KOŽÍŠEK F., KOS J., PUMANN P. Hygienické minimum pro pracovníky ve vodárenství.
-
MOLDAN, B. Podmaněná planeta.
-
PAVLÍKOVÁ, D. Ekotoxikologie.
-
PROVAZNÍK, K., a kol. Manuál prevence v lékařské praxi. III. Prevence nepříznivého působení vlivů prostředí na zdraví.
-
TUČEK, M., a kol. Hygiena a epidemiologie.
|