| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Shuranova Lesia, Ph.D., MBA
                
 
            
                - 
                    Fichtnerová Eva, Mgr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
          Přednášky 1. - 2. Základní pojmy, paradigmata v sociální práci, case management, typy. 3.-4. Vymezení problematiky case managementu - historie, principy a význam, zásady. 5. - 6. Case management v různých oblastech poskytování (NNO, obec) a v souvislosti s cílovou skupinou. 7. - 8. Fáze case managementu, podmínky pro case management 9. - 10. Case management a jeho zakotvení v přístupu orientovaném na klienta. 11. - 12. Systemický přístup a case management sociální práci. 13. - 14. Case management v rámci úkolově orientovaného přístupu.  Semináře 1.-2. Význam komunikace s klientem v case managementu. Motivační rozhovory v praxi. 3.-4. Souvislosti komunikace a vztahu sociální pracovník - klient. Hranice vztahu. 5.-6. Anamnestický rozhovor, stanovení zakázky v případové sociální práci. Nácvik technik. 7.-8. Postoje sociálního pracovníka a jeho role v case mangementu. Diskuse nad různými případy a sebereflexe sociálního pracovníka. 9.-12. Specifické metody a techniky zakotvené v humanistických teoriích - přístup orientovaný na klienta a jejich užití v case managementu. Nácvik technik a řešení modelových situací či vybraných kazuistik. 13. - 16. Specifické metody a techniky v systemických teoriích a jejich užití v case managementu. Nácvik technik a řešení modelových situací či vybraných kazuistik. 17. - 20. Úkolově orientovaný přístup a jeho užití v case managementu. Nácvik technik a řešení modelových situací či vybraných kazuistik.   21. - 22. Koučování a jeho užití v case managementu. Nácvik technik a řešení modelových situací či vybraných kazuistik. 23. - 24. Case management u vybraných typů klientů - např. oběti násilí, klienti s určitým typem závislosti, oběti bez přístřeší atd. Řešení vybraných kazuistik a modelových situací. 25. - 26. Case management u vybraných typů klientů - např. klienti se zdravotním postižením, senioři, riziková mládež atd. Řešení vybraných kazuistik a modelových situací. 27. - 28. Evaluace práce. Modelové situace. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), E-learning, Individuální příprava ke zkoušce, Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Individuální konzultace s vyučujícím, Skupinová výuka, Případová studie
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět se zaměřuje na pochopení různých rámců case managementu v sociální práci na straně jedné a jejich vlivu na používání specifických metod i technik ve vztahu ke klientovi na straně druhé. Jedná se o pochopení vztahu mezi případem a sociálním pracovníkem a tím, jaké metody a techniky volí. Práce s rozmanitými modelovými případy v rámci seminářů umožňuje nácvik specifických metod a technik a jejich zakotvení v teoretických konceptech.
                 
                Student se po absolvování předmětu orientuje v problematice case managementu, zná principy, typy i zásady a jeho aplikaci v různých oblastech realizace. Student zná a umí použít specifické metody a techniky zakotvené v teoretických konceptech. Student si uvědomuje význam vztahu klient - sociální pracovník, je schopen řešit předložené případy a odůvodnit své řešení. 
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                nespecifikováno
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Seminární práce
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Aktivní účast studetnů na přednáškách a seminářích (povinné procento účasti na semininářích stanoví vyučující za začátku semestru). Ukončení kurzu - splnění požadavků na zápočet a ústní zkouška 
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Kolektiv autorů. Metody Metody sociální práce s imigranty, azylanty a jejich dětmi. Praha, 2008. ISBN 978-80-7387-097-3.
                
 
            
                
                - 
                    KUZNIKOVÁ. Sociální práce ve zdravotnictví. Praha, 2011. 
                
 
            
                
                - 
                    MAHROVÁ, G., VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. Praha, 2008. 
                
 
            
                
                - 
                    Matoušek, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-548.
                
 
            
                
                - 
                    Matoušek, Oldřich. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.
                
 
            
                
                - 
                    Matoušek, Oldřich. Základy sociální práce. Praha, 2000. ISBN 80-7367-331-2.
                
 
            
                
                - 
                    Milan Bobek, Petr Peniška. Práce s lidmi. Brno, 2008. ISBN 978-80-903858-2-5.
                
 
            
                
                - 
                    Musil, L. "Ráda bych Vám pomohla, ale..": Dilema práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9.
                
 
            
                
                - 
                    Navrátil, P., Janebová, R. a kol. Reflexivita v posuzovani živorní situace klientek a klientů sociální práce. Hradec Králové, Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-038-2.
                
 
            
                
                - 
                    Radka Janebová, Martin Smutek. Posouzení životní situace v sociální práci. Hradec Králové, 2008. ISBN 978-80-7041-419-4.
                
 
            
                
                - 
                    Řezníček, I. Metody sociální práce. Praha, Slon, 1997.. 1997. 
                
 
            
         
         
         
     |