Předmět: Kvalita života a volnočasové aktivity seniorů

« Zpět
Název předmětu Kvalita života a volnočasové aktivity seniorů
Kód předmětu USV/VKŽSN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žižka Motlová Lenka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. - 2. Vymezení pojmu kvalita života. 3. Životní smysl a kvalita života, dimenze kvality života. 4. Identifikace faktorů, ovlivňující kvalitu života seniorů, potřeby seniorů. 5. Metody měření kvality života. 6. - 7. Koncept aktivního stárnutí a příprava na stáří. Zdravý životní styl, trávení volného času, další vzdělávání. 8. Aktivizace, animace, programování aktivit, volnočasové aktivity, aktivizační činnosti, sociálně terapeutické činnosti, volný čas a volnočasové aktivity ve stáří. Motivace k činnosti ve stáří. Aktivizace seniorů bez syndromu demence. Aktivizace seniorů se syndromem demence. Aktivizace v domácím prostředí a v rezidenční péči. 9. Trénování paměti a kognitivní trénink - principy, pravidla, cíle, metody a techniky, přínos, kurzy tréninku paměti. 10. Reminiscence a reminiscenční terapie - principy, pravidla, cíle, metody a techniky, přínos, reminiscenční skupina. Reminiscence u osob se syndromem demence. 11. Validace - principy, pravidla, cíle, metody a techniky, přínos. Validace u osob se syndromem demence. Smyslová aktivizace - principy, pravidla, cíle, metody a techniky, přínos. Smyslová aktivizace u osob se syndromem demence. 12. Taneční a pohybová terapie - principy, pravidla, cíle, metody a techniky, přínos. Tanec a pohyb u osob se syndromem demence. 13. Arteterapie a muzikoterapie - principy, pravidla, cíle, metody a techniky, přínos. Arteterapie a muzikoterapie u osob se syndromem demence. 14. Aktivity a terapie za asistence zvířat (canisterapie, felinoterapie, farmingterapie, aj.) - principy, pravidla, cíle, metody a techniky, přínos. Aktivity a terapie za asistence zvířat u osob s demencí. Semináře: 1 seminář 2 hodiny 1. - 2. Kvalita života - historicko-filosofické a psychologické a sociologické pojetí. 3. Koncepční model definující kvalitu života- praktická cvičení 4. Saturace a frustrace potřeb seniorů, klasifikace potřeb dle Maslowa, významové dimenze osobní autonomie seinorů 5. Práce s dotazníky zaměřenými na měření kvality života seniorů (subjektivní, objektivní měření) 6. - 7. Dlouhodobá, střednědobá, krátkodobá příprava na stáří. U3V, kluby seniorů, dobrovolnické aktivity seniorů. Práce ve skupinách, příklady dobré praxe. 8. Aktivizace, animace, programování aktivit, volnočasové aktivity, aktivizační činnosti, sociálně terapeutické činnosti - příklady aktivizačních programů pro seniory bez syndromu demence a se syndromem demence. Motivace k činnosti ve stáří - příklady. Aktivizační programy - cíle, pravidla, přínos, hodnocení, příklady z praxe. 9. Trénování paměti a kognitivní trénink - videa, příklady dobré praxe, diskuse, práce ve skupině, praktické ukázky technik a metod. 10. Reminiscence a reminiscenční terapie - videa, příklady dobré praxe, diskuse, práce ve skupině, praktické ukázky technik a metod. 11. Validace - videa, příklady dobré praxe, diskuse, práce ve skupině, praktické ukázky technik a metod. Smyslová aktivizace - videa, příklady dobré praxe, diskuse, práce ve skupině, praktické ukázky technik a metod. 12. Taneční a pohybová terapie - videa, příklady dobré praxe, diskuse, práce ve skupině, praktické ukázky technik a metod. 13. Arteterapie a muzikoterapie - videa, příklady dobré praxe, práce s kazuistikou, praktické ukázky technik a metod arteterapie a muzikoterapie. 14. Aktivity a terapie za asistence zvířat (canisterapie, felinoterapie, farmingterapie, aj.) - videa, příklady dobré praxe, práce ve skupině, diskuse.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy souvisejícími s kvalitou života, s faktory, jenž kvalitu života ovlivňují, a to v souvislosti s problematikou seniorů. Dále se studenti seznámí s konceptem aktivního stárnutí a se základními aktivizačními a volnočasovými činnostmi u seniorů bez syndromu demence a se syndromem demence. Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a studenti si v rámci seminářů vyzkouší přípravu a vedení aktivizačních programů.
" Student/ka umí vysvětlit pojem kvalita života. " Student/ka zná faktory, které mohou ovlivnit kvalitu života seniorů. " Student/ka zná koncept aktivního stárnutí a rozumí principům přípravy na stáří. " Student/ka zná význam aktivit a činností ve stáří. " Student/ka zná zásady, cíle, principy, metody a techniky jednotlivých aktivizačních činností a terapií. " Student/ka umí prakticky připravit aktivizační program pro seniory bez syndromu demence a pro seniory se syndromem demence.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Další požadavky na studenty: " příprava a aktivní účast na seminářích; " test úspěšnost 80 %; " seminární práce na zadané téma a její presentace; " úspěšné zvládnutí ústní zkoušky.
Doporučená literatura
  • ? Klevetová, Dana, Dlabalová, Dana. Motivační prvky při práci se seniory.. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-2169-9.
  • ? Schwinghammer Y., Wehner L. Smyslová aktivizace v péči o seniory a klienty s demencí. Praha, Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4.
  • Bílková, Jana. Kognitivní trénink pro třetí věk : 100 cvičení pro rozvoj koncentrace, kreativity, paměti a verbálních dovedností. Vydání 1. Praha : Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0067-5.
  • Dvořáčková, Dagmar. Kvalita života seniorů : v domovech pro seniory. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3.
  • HOLCZEROVÁ, V., DVOŘÁČKOVÁ, D. Volnočasové aktivity pro seniory. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247- 4697-.
  • HROZENSKÁ, M. a D. DVOŘÁČKOVÁ. Sociální péče o seniory. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-802-4741-390.
  • SUCHÁ, J. a E. JAROLÍMOVÁ. Trénink paměti pro seniory: prevence Alzheimerovy choroby a dalších závažných onemocnění. Brno: Edika, 2017. ISBN 978-80-266-0570-6.
  • Suchá, Jitka. Trénink paměti pro každý věk. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-438-0.
  • Špatenková, Naděžda; Bolomská, Barbora. Reminiscenční terapie. 1. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-711-0.
  • Vojtová, Hana. Smyslová aktivizace v české praxi. Prachatice: Institut vzdělávání., 2014. ISBN 978-80-260-5804-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr