Předmět: Teorie umělecké kritiky II

« Zpět
Název předmětu Teorie umělecké kritiky II
Kód předmětu UUK/7TUK2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kaplický Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Jak může umělecká kritika uspořádávat svá fakta? 2. Vztah umělecké kritiky a filozofie. 3. Hypotetický charakter umělecké kritiky a filozofie. 4. Mechanicismus, formismus, organicismus a kontextualizmus jako čtyři různé světové hypotézy. 5. Mechanicismus jako filozofická hypotéza. 6. Mechanicismus jako metoda umělecké kritiky. 7. Formismus jako filozofická hypotéza. 8. Formismus jako metoda umělecké kritiky. 9. Organicismus jako filozofická hypotéza. 10. Organicismus jako metoda umělecké kritiky. 11. Kontextualismus jako filozofická hypotéza. 12. Kontextualismus jako metoda umělecké kritiky. 13. Porovnání jednotlivých kritických metod. 14. Význam umělecké kritiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Kurz "Teorie umělecké kritiky II." navazuje na analýzy umělecké kritiky rozvedené v předchozím semestru v rámci kurzu "Teorie umělecké kritiky I.". Cílem kurzu je představit způsoby, jakým může umělecká kritika argumentovat svá tvrzení. Souvisejícím úkolem bude zkoumání vztahu umělecké kritiky a filozofie.
Student komplexně porozumí problematice umělecké kritiky.
Předpoklady
Zvládnutí učiva kurzu Teorie umělecké kritiky I.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Pravidelná účast na seminářích. Četba a interpretace povídky "The Figure in the Carpet".
Doporučená literatura
  • BARTHES, Roland. Kritika a pravda. Praha: Dauphin, 1997..
  • FISH, Stanley Eugene. Is there a text in this class?: the authority of interpretive communities. Cambridge: Harvard Univ. Pr., 1980..
  • FISH, Stanley. Jak je to tu s textem? Aluze 6 (3), 2002, s. 68 - 76..
  • FRYE, Northrop. Anatomie kritiky: čtyři eseje. Brno: Host, 2003..
  • HIRSCH, Eric Donald. Objektivní interpretace. Aluze 6 (3), 2002, s. 150 - 165..
  • HIRSCH, Eric Donald. Validity in Interpretation. New York: Yale University Press, 1967..
  • MARGOLIS, Joseph (ed.). Philosophy Looks At The Arts. Philadelphia: Temple University Press, 1987..
  • MUKAŘOVSKÝ, Jan. Cestami poetiky a estetiky. Praha: Československý spisovatel, 1971..
  • MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie I. a II. Brno: Host, 2007..
  • ONUFER, Petr (ed.). Před potopou: kapitoly z americké literární kritiky 1930-1970. Praha: Revolver Revue, 2010..
  • PEPPER, Stephen C. The Basis Of Criticism In The Arts. Cambridge: Harvard University Press, 1945..
  • PEPPER, Stephen C. World hypotheses: a Study in Evidence. Berkeley: University of California Press, 1942..
  • SPARSHOTT, Francis Edward. The Concept of Criticism: An Essay. Oxford: The Clarendon Press, 1967..
  • WALTON, Kendall L. Kategorie umění. In: Zuska, Vlastimil (ed.): Umění, krása, šeredno: Texty z estetiky 20. století, Praha: Nakladatelství Karolinum, 2003, s. 49 - 76..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr