Předmět: Poruchy endokrinního systému vodních živočichů

« Zpět
Název předmětu Poruchy endokrinního systému vodních živočichů
Kód předmětu VURH/DESD
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V akademických rocích začínajících lichým letopočtem (např. 2021/2022), jen v zimním semestru.
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kocour Kroupová Hana, doc. Ing. Ph.D.
  • Šauer Pavel, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
The main topics of the course are as follows: 1) Endocrine disruption - introduction 2) Invertebrates: endocrine system, endocrine disruption 3) Fish: endocrine system, steroid hormones, endocrine disruption 4) Amphibians: endocrine system, steroid hormones, endocrine disruption, amphibians as model organisms 5) Hormonal activities - steroid receptors 6) Hormonal activities - nonsteroidal receptors 7) Natural endocrine disruptors 8) Transgenerational transmission, epigenetics 9) Gene expression analysis - introduction, reverse transcription 10) Gene expression analysis - quantitative PCR 11) In vitro tests

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
The aim of the course is to describe the functioning of the endocrine system of lower aquatic vertebrates and invertebrates, various mechanisms of action of major groups of endocrine disruptors, consequences of disruption and its manifestations. Transgeneration transfer and epigenetics of these disorders will be mentioned. Methods for monitoring the effect of endocrine disruptors on aquatic organisms (in vitro and in vivo assays, gene expression analysis) will also be described. The course will include a short lab-practice, where students will be acquainted with selected methods.
Students will learn about disorders of the reproductive system of aquatic organisms caused by substances with (anti-)estrogenic and (anti-)androgenic effects, which are the best described so far and probably also the most serious disorders. Endocrine disruptors that interfere with, for example, thyroid function, glucocorticoid and mineralocorticoid systems, and substances with (anti-)progestagenic effects will also be discussed. Furthermore, substances interacting with PPAR (peroxisome proliferator-activated receptors), RAR and RXR (retinoid receptors), AhR (aryl hydrocarbon / dioxin receptor) or PXR (pregnane X receptor) will be mentioned. Attention will also be paid to natural endocrine disruptors.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Oral Exam, Further requirements: semestral project
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr