Předmět: Management

» Seznam fakult » FEK » KŘE
Název předmětu Management
Kód předmětu KŘE/YMANZ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Řehoř Petr, doc. Ing. Ph.D.
  • Kocourková Markéta, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Lectures: 1 - Introduction to the subject, contents and aim. Management as a science, theory, art and profession. 2 - Management concepts and the historical evolution of management. 3 - Strategic management. 4 - Planning. 5 - Organizing and organization structure. 6 - Human resources management. 7 - Leading of employees and teams. 8 - Theory of motivation. 9 - Communication. 10 - Decision making. 11 - Control processes. 12 - Organization culture and change. 13 - New trends in management. Seminars: 1 - Assignment of project, creation of a team, vote of head of tem, preparation of plan. 2 - Principles of rhetoric. Presentations of students. Evaluation of the level of presentations. 3 - Application of analysis of external environment. STEP (PESTE) analysis. 4 - Application of Model for industry analysis (Porter's five forces). 5 - Application of analysis of internal environment. 6 - SWOT analysis and its application on chosen company. 7 - Evaluation of different organizational structure, planning processes, communication and control processes. 8 - Leading of employees. Test of recognition of own style of leading. Comparison of working preferences among of members of team. 9 - Team work. 10 - Decision making (case studies). 11 - Methods of creation approaches in management. Brainstorming. 12 - Time management. Test of using time. 13 - Closing presentation of projects.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
The aim of subject is to provide basic theoretical knowledge and practical experience in the field of management focused on managerial activities (functions) performed by managers. Students acquire information about theoretical attitude, principles, methods and techniques of management. They can compare this information with practice in company.
Students understand the principles of management and their application in a company.
Předpoklady
The knowledge of these problems from intermediate school.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Test, Seminární práce

Credit requirements: Presence and activity on seminars. The submission of team project. 1 test (75% success rate). Examination requirements: Written examination (75% success rate), then verbal examination.
Doporučená literatura
  • Bateman, T. S., Scott, A. S., & Konopaske R. Management : leading & collaborating in a competitive world. New York : McGraw-Hill Education, 2017.
  • Drucker, P. F. Management Challenges for the 21st Century. USA: Routledge, 2015.
  • HEROLD, D., FEDOR, D. Leading change management. London, Palo Alto : Kogan Page, 2008. ISBN 978-0-7494-5331-2.
  • KINICKI, A., WILLIAMS, B.K. Management: a practical introduction. New York : McGraw-Hill Irwin, 2013. ISBN 978-0-07-802954-7.
  • Robbins, S. P., Coulter, M., & Decenzo, D. A. Fundamentals of management. Boston: Pearson, 2017.
  • SCHEIN, E.H. Organizational culture and leadership. San Francisco : Jossey-Bass, 2010. ISBN 978-0-470-18586-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr