Předmět: Cesty vzdělanosti v českých zemích od středověku do počátku 20. století

» Seznam fakult » FFI » UAC
Název předmětu Cesty vzdělanosti v českých zemích od středověku do počátku 20. století
Kód předmětu UAC/7CV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Novotný Miroslav, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Dějiny školství a vzdělanosti. 2. Společnost a vzdělání. 3. Antické základy západní vzdělanosti. 4. "Translatio studii" a středověké university; proměny středověké vzdělanosti. 5. Od středověkého klerika k renesančnímu polyhistorovi. 6. "Vědění je moc." Vědecká revoluce 17. století. 7. Učené společnosti a akademie. 8. Osvícenství a revoluce ve vzdělání. 9. Ve znamení školských zákonů (1848-1914). 10. Od rakouské k socialistické škole. 11.- 12. Česko v 21. století - společnost vědění, polovzdělaná či nevzdělaná společnost? 13. Závěrečné kolokvium

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Disciplína podává základní přehled dějin českého školství a vzdělanosti (od 9./10. století do současnosti) v širším evropském kontextu.
Celková znalost proměn školství a vzdělanosti v českých zemí v kontextu evropského duchovního milieu.
Předpoklady
Základní znalosti z oboru historie.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Kolokvium

Aktivní účast na přednáškách (min. 50%); práce s literaturou; aktivní účast na závěrečném kolokviu .
Doporučená literatura
  • Adorno, W.Th. Teorie der Halbbildung, in: Gesammelte Schriften Bd. 8/1, Frankfurt am Main. Frankfurt am Main, 1980.
  • Burke, P. Společnost a vědění II. Od Encyklopedie k Wikipedii. Praha, 2013.
  • Burke, P. Společnost a vědění. Od Gutenberga k Diderotovi. Praha, 2007.
  • Connely, J. Zotročená univerzita. Sovětizace vysokého školství ve východním Německu v letech 1945-1956. Praha, 2008.
  • Čornejová, I. (ed.). Dějiny Univerzity Karlovy II, 1622-1802. Praha, 1995.
  • Dana Kasperová. Československá obec učitelská v kontextu reformy vzdělávání učitelů (ŠVSP) a reformy školství. Praha, 2018.
  • De Ridder-Symoens, H. (ed.). A History of the University in Europe I. Universities in the Midle Ages. Cambridge, 1992.
  • De Ridder-Symoens, H. (ed.). A History of the University in Europe II. Universities in Early Modern Europe (1500 - 1800). Cambridge, 1996.
  • Engelbrecht, H. Geschichte des österreichischen Bildungswesens. Erziehung und Unterricht auf dem Boden Österreichs I-IV. Wien, 1982.
  • Fiala, J. a kol. Univerzita v Olomouci (1573-2009). Olomouc, 2009.
  • Fichte, J.G. Pojem vzdělance. Praha, 1971.
  • Floss, P. Proměny vědění. Praha, 1987.
  • Havránek, J. (ed.). Dějiny Univerzity Karlovy III, 1802 - 1918. Praha, 1997.
  • Holý, M. Vzdělanostní mecenát v zemích České koruny (1500-1700). Praha, 2016.
  • Charle, Ch. Intelektuálové v Evropě 19. století. Praha, 2004.
  • Kadlec, P. Střední školy a jejich studenti. K formování inteligence na severní Moravě a ve Slezsku ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století. Ostrava, 2013.
  • Kuhn, T.S. Struktura vědeckých revolucí. Praha, 1997.
  • Le Goff, J. Intelektuálové ve středověku. Praha, 1999.
  • Liesmann, K.P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha, 2008.
  • Liessmann, K. P. Vzdělání jako provokace. Praha, 2018.
  • Locke, J. O výchově. Praha, 1984.
  • Lowe, R. History of Education I-IV. London-New York, 2000.
  • Manguel, A. Dějiny čtení. Brno, 2012.
  • Marek, J. Česká moderní kultura. Praha, 1998.
  • Novotný, M. a kol. Dějiny vyššího školství a vzdělanosti na jihu Čech. Od středověkých počátků do současnosti,. České Budějovice, 2006.
  • Palouš, R. Čas výchovy. Praha, 1991.
  • Patočka, J. Česká vzdělanost v Evropě. Praha, 1939.
  • Petráň, J. Nástin dějin Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (do roku 1948). Praha, 1984.
  • Pokorný, J. Lidová výchova na přelomu 19. a 20. století. Praha, 2003.
  • Rousseau, J. -J. Emil čili o vychování. Olomouc, 1926.
  • Rüegg, E. (ed.). A History of the University in Europe III. Universities in the Nineteenth and Early Twentieth Century (1800-1945). Cambridge, 2004.
  • Řezníčková, K. Študáci a kantoři za starého Rakouska. České střední školy v letech 1867-1918. Praha, 2007.
  • Schwanitz, D. Vzdělanost jako živý dialog s minulostí. Vše, co musíte vědět, chcete-li porozumět přítomnosti. Praha, 2011.
  • Šimek, J. Historie školních budov. Od tereziánských reforem po současnost.. Praha, 2016.
  • Urbášek, P. - Pulec, J a kol. Kapitoly z dějin univerzitního školství na Moravě v letech 1945-1990. Olomouc, 2003.
  • Vošahlíková, P. Rákoska v dílně lidskosti. Česká škola v 19. století očima současníků. Praha, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr