Vyučující
|
-
Novotný Miroslav, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Věk pokroku. Na cestě k moderní době. 2. Věk páry, uhlí, oceli a železnic. Industrializace a proměna společnosti. 3. Věk sekularizace nebo druhé konfesionalizace? Náboženství a společnost v Evropě 19. století. 4. Věk objevů, poznání a techniky. Věda jako nové náboženství. 5. Věk ismů. Od klasicismu k modernismu. 6. Věk kongresů. Mezinárodní vztahy od Vídeňského kongresu k Pařížské mírové konferenci. 7. Věk revolucí. Revoluce moderní doby. 8. Věk liberalismu a konstitucionalismu. Stát, ústava a volební právo. 9. Věk nacionalismu. Sjednocení Německa a Itálie. 10. Věk imperialismu. Úděl bílého muže a nový kolonialismus. 11. Věk nových hráčů. USA, Japonsko a Čína vstupují na světovou scénu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty s hlavními událostmi a klíčovými aspekty proměny evropské společnosti v éře tzv. dlouhého 19. století.
Student porozumí historickým změnám a procesům, které formovaly moderní svět a mají přesah i do současnosti.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z dějin moderní doby.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kolokvium
Aktivní účast na přednáškách (min. 60 %), práce s literaturou, interpretace vybraných otázek v souvislostech.
|
Doporučená literatura
|
-
Bayly, Ch. A. Zrod moderního světa 1780-1914. Globální spojitosti a srovnání. Brno, 2019.
-
Davies, N. Evropa. Dějiny jednoho kontinentu,. Praha, 2000.
-
Hanuš, J. - Hloušek, V. Předminulé století. Evropa v politice a kultuře 19. století. Brno, 2019.
-
Křen, J. Dvě století střední Evropy. Praha, 2005.
-
Rapport, M. Evropa devatenáctého století. Praha, 2011.
|