Vyučující
|
-
Pretzl Christine, Dr. habil.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení pojmů odborný jazyk a odborná komunikace, odborný jazyk z hlediska funkční stylistiky 2. Horizontální a vertikální členění odborných jazyků 3. Textové druhy v odborném jazyce 4. Specifické vlastnosti německého odborného jazyka - morfosyntax 5. Specifické vlastnosti německého odborného jazyka - morfosyntax 6. Specifické vlastnosti německého odborného jazyka - slovotvorba 7. Specifické vlastnosti německého odborného jazyka lexikum (odborná terminologie a její definice, požadavek exaktnosti, terminologická norma, práce s korpusy) 8. Specifické vlastnosti německého odborného jazyka lexikum (odborná terminologie a její definice, požadavek exaktnosti, terminologická norma, práce s korpusy) 9. Specifické vlastnosti německého odborného jazyka na úrovni textu makrostruktura odb. textu 10. Specifické vlastnosti německého odborného jazyka na úrovni textu mikrostruktura odb. textu 11. Odborný diskurs a interakce, odborný jazyk v běžné komunikaci 12. Odborná lexikografie 13. Odborná lexikografie 14. Zápočtový test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky německého odborného jazyka a rozšířit tak jejich jazykovou kompetenci. Cílem výuky tohoto předmětu je tedy poukázat na specifické rysy německého odborného jazyka, a sice na pozadí standardní němčiny se zapojením německého korpusu (IDS) a paralelních korpusů (Intercorp) do výuky.
Studenti rozšíří svou jazykovou kompetenci v oblasti odborného jazyka, zejména v oblasti komunikace na odborné úrovni, taktéž i mezi odborníky a neodbornou veřejností, tzn. v oblasti popularizace. Využitím korpusů ve výuce získají studující přehled o výskytu odborných jazykových jevů a jejich frekvenci v rámci jednotlivých jazykových rovin.
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětu předpokládá ukončený bakalářský stupeň studia německého jazyka (či v německém jazyce) a jazykové znalosti na úrovni B2/C1 SERR.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Prezentace na zadané téma, písemná zkouška. Aktivní účast studentů při výuce, plnění průběžně zadávaných úkolů, samostatné řešení vybraných druhů problémů.
|
Doporučená literatura
|
-
1. Portály: gutenberg.spiegel.de/information 2. Korpusy: Referenzkorpus der deutschen Sprache des 20. Jahrhundert (DWDS-Kernkorpus): https://www.dwds.de/ Deutsches Referenzkorpus DeReKo des Instituts für Deutsche Sprache (IDS) http://www.ids-mannheim.de/kt/projekte/korpora/ Datenbank Gesprochenes Deutsch (DGD) des IDS: http://dgd.ids-mannheim.de:8080/dgd/pragdb.dgd_extern.welcome Schweizer Textkorpus: http://www.schweizer-textkorpus.cz/ ČNK: http://wiki.korpus.cz/doku.php?id=cnk:uvod&rev=1513071833 Intercorp: http://ucnk.korpus.cz/intercorp/.
-
FLUCK, H-R. Fachsprache: Einführung und Bibliographie. 5. überarb. und erw. Aufl.. Tübingen: Francke, 1996.
-
HOFFMANN, L. Kommunikationsmittel Fachsprache.. Tübingen. Narr, 1984.
-
LÜDTKE, S., DEUTSCHER, G. Deutsch in den Wissenschaften: Beiträge zu Status und Perspektiven der Wissenschaftssprache Deutsch.. München: Klett-Langenscheidt, 2013.
-
ROELCKE, T. Fachsprachen im Alltag. Probleme und Perspektiven der Kommunikation zwischen Experten und Laien. In: LEHR, A., KAMMERER, M., KONERDING, K.-P., STORRER, A., THIMM, C., WOLSKI, W. Sprache im Alltag. Beiträge zu neuen Perspektiven in der Linguistik, S. 219-231. Berlin / New York: de Gruyter, 2001.
-
ROELCKE, T. Fachsprachen. 3., neu bearb. Aufl. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2010.
|