Vyučující
|
-
Ederová Markéta, Dr. phil.
-
Pretzl Christine, Dr. habil.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do semináře 2. Infinitiv a participium jako součást verbálního komplexu nebo větný ekvivalent 3. Vedlejší věty jako rozvinuté vyjádření větných členů 4.-6. Typy podřadných souvětí 7.-9. Syntaktické vyjádření významových vztahů mezi větnými členy/větami 10.-11. Aktiv a pasiv - konverze, sémantické role 12. Tendence současné němčiny: komprimovaný výraz, nominalizace a verbalizace 13. Vybrané problémy: negace, párové spojky 14. Shrnutí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je na základě četby textů a rozboru vybraných vět představit typické problémy německé syntaxe a prohloubit pochopení struktury německého jazyka. Pozornost je zaměřena především na složitější souvětí a větné konstrukce a rozmanité syntaktické možnosti vyjádření propozičních obsahů.
Schopnost komunikovat na úrovni B2+/C1.
|
Předpoklady
|
Jazykové znalosti němčiny na úrovni B2+/C1 evropského referenčního rámce.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Test
Pravidelná příprava, plnění požadovaných průběžně zadávaných úkolů, písemný test. Účast na semináři a s ním souvisejících akcích je povinná. Předmět bude vyučován v německém jazyce.
|
Doporučená literatura
|
-
BERMAN, J. a K. PITTNER. Deutsche Syntax. Tübingen, 2006.
-
BUSCHA, A. a S. SZITA. B Grammatik (Sprachniveau B1/B2). Leipzig, 2011.
-
BUSCHA, A., S. SZITA a S. RAVEN. C Grammatik (Sprachniveau C1/C2). Leipzig, 2013.
-
BUSCHA, J. a G. HELBIG. Deutsche Grammatik. München, 2006.
-
BUSCHA, J. a G. HELBIG. Leitfaden der deutschen Grammatik. Berlin, 2001.
-
DÜRSCHEID, Ch. Syntax. Grundlagen und Theorien. Göttingen, 2007.
-
HALL, K. a B. SCHEINER. Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Ismaning, 2001.
-
WÖLLSTEIN-LEISTEN, A. a kol. Deutsche Satzstruktur. Tübingen, 2006.
|