Vyučující
|
-
Malechová Magdalena, Mgr. Ph.D.
-
Ederová Markéta, Dr. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. Sociální svět 2. Místo jako kulturní pojem 3. Sociální třídy a gender 4. Gender a jazykové variace 5. Sociální integrace jazyka 6. Jazyková adaptabilita 7. Interpretativní sociologické hledisko 8. Interakční jazykové varianty 9. Dialektologie 10. Řečové rituály 11. Verbální tabu 12. Labelling 13. Etnografie řeči 14. Prezentace vybraného tématu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je osvojit si základní odvětví jazykovědy z hlediska vztahu jazyka a společnosti. Důraz je kladen na sociologii jazyka, tj. na úlohu jazyka ve společnosti.
Studenti získají povědomí o jazykové realitě německého lexika, jehož různé podoby umožňují vhled do současné sociokulturní problematiky. Dále získají přehled o jazykové korekci v promluvě a o jazykových strategiích a problémech v kontaktních situacích.
|
Předpoklady
|
Předmět předpokládá úroveň znalosti německého jazyka B2 -C1 SERR a základní orientaci v mezikulturní komunikaci.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Test
Ústní prezentace zadaného tématu a písemný test. Aktivní účast v semináři, plnění průběžně zadávaných úloh, docházka do semináře 80%. Předmět bude vyučován v německém jazyce.
|
Doporučená literatura
|
-
Základy sociologie. Univerzita Palackého Olomouc, 2008.
-
LÖFFER, H. Germanistische Soziolinguistik. Berlin. Schmidt, 1994.
-
NABRINGS. K. Sprachliche Varietäten.. Tübingen: Narr, 1981.
-
SCHLIEBEN-LANGE, B. Soziolinguistik. Eine Einführung. Stuttgart, 1991.
-
WEINREICH, U. Sprachen in Kontakt. Ergebnisse und Probleme der Zweisprachigkeitsforschung.. München: C. H. Beck Verlag, 1977.
|