Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Budeme probírat široké spektrum kritických metodologií vztahujících se k románu, od perspektiv formálních po současné, jako jsou post-strukturalismus, post-kolonialiasmus and post-humanismus.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurz si klade za úkol představit studentům škálu vlivných teorií románu jako literárního žánru od počátku dvacátého století po současnost. Během kurzu budou studenti číst teoretické texty, které budou vztaženy ke třem románům z různých období realismus 19. století, modernismus a postmodernismus.
Obeznámenost s různými metodologiemi studia románu, jejich přínosy i omezeními. Čtení románů z různých teoretických perspektiv. Znalost klíčových postav z kritiky románu. Pochopení vývoje románu.
|
Předpoklady
|
Studenti by měli být schopni číst romány a teoretické texty v angličtině. Zároveň se od nich očekává plynulá znalost mluvené angličtiny, slušné schopnosti písemného projevu a zájem o teorii románu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Aktivní účast na seminářích Požadovaná četba Závěrečná esej
|
Doporučená literatura
|
-
Butler. Performative Acts and Gender Constitution (excerpt).
-
Edward Said. "Introduction" to Orientalism. 1978.
-
Jane Austen. Pride and Prejudice. 1813.
-
Mikhail Bakhtin. Discourse in the Novel. 1935.
-
Rimmon-Kenan, Shlomith. Poetika vyprávění. Brno: Host, 2001. ISBN 80-7294-004-X.
-
Roland Barthes. The Reality Effect. 1968.
-
Smith, Zadie; Nováková, Yvetta. Smith, Zadie; Nováková, Yvetta. Praha : Jiří Buchal - BB art, 2003. ISBN 80-7341-047-8.
-
Smith, Zadie. White Teeth. 2000.
-
Toni Morrison. Beloved. 1987.
-
Woolf, Virginia. To the Lighthouse. 1927.
|