Vyučující
|
-
Lohrová Helena, Mgr. Ph.D.
-
Kozubíková Šandová Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia; Lingvistika jako vědní obor; Hlavní lingvistické disciplíny; Interdisciplinární jazykovědný výzkum. 2. Definice jazyka; Obecné vlastnosti jazyka; Historická Lingvistika; Původ a genetická klasifikace jazyků. 3.-4. Jazykový vývoj - příčiny, typy a mechanismy jazykové změny. 5. Opakovací seminář, povinné konzultace 6. Význam - sémantika vs. pragmatika; základní sémantické koncepty a kompozicionalita; predikace (podmět + přísudek) a propozice; větná logika; extenze vs. intenze; modalita, slovesný čas a vid - parametry intenze; sémantika v praxi. 7. Význam - lexikální vs. pragmatický; význam a kontext; spojitost textu a deiktické prostředky, anafora, a presupozice; konverzační implikatura a mluvní akty; psychologické a referenční pojetí významu. 8. Úvod do diskursu - definice diskursu, structural vs. functional approaches to discourse, discourse data, mluvený vs. psaný jazyk. 9. Mluvený jazyk - sekvenční a distribuční analýza mluveného diskursu; průběh a struktura konverzace; práce s přepisy řeči; rektifikace; párová sekvence; narativ. 10. Opakovací seminář, povinné konzultace 11. Psaný jazyk, jazykové funkce 12. Vývoj písma (ideografického, slabičného, a hláskového), ortografie a pravopisné reformy, rozvoj gramotnosti a její důsledky. 13. Závěrečný test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Kurz poskytuje úvod do studia lingvistiky a nepředpokládá předchozí znalost jazykovědné teorie. Kontextuální lingvistika je zařazena v sylabu brzy, aby studenti měli možnost ocenit roli jazyka a praktický přínos lingvistiky pro společnost. Probíraná témata zahrnují: lingvistika jako vědní obor a její jednotlivé disciplíny, definice jazyka, vývoj jazyka a jeho popis, význam, diskurs, parametry konverzace. Druhý semestr je pak věnován kulturně podmíněným aspektům jazyka, dialektovému rozrůznění, vývoji jazyka u dítěte, osvojování si cizího jazyka, počítačové lingvistice, vývoji lingvistiky. Fonetika, fonologie, morfologie a syntax jsou probírány pouze okrajově, neboť jsou předmětem dalších specializovaných kurzů, jež jsou součástí studijního programu. Kurz rámcově probíhá dle níže uvedeného sylabu. Tématické rozložení učiva, průběžné a závěrečné hodnocení se řídí konkrétními požadavky vyučujícího a je upřesněno v podrobném sylabu kurzu na e-learningové platformě Moodle.
Během kurzu studenti získají povědomí o základních lingvistických konceptech, mají příležitost studovat a diskutovat lingvistickou teorii v cílovém jazyce svého oboru, a učí se nést zodpovědnost za své studijní výsledky.
|
Předpoklady
|
Kurz předpokládá znalost obecné angličtiny na úrovni B2 SERR. V prvním týdnu semestru jsou studenti seznámeni s obsahem kurzu, požadavky a doplňkovou četbou, se kterou budou pracovat v průběhu kurzu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Kurz se snaží studentům poskytnout maximální podporu při přechodu ze středoškolského na náročnější, hlouběji zaměřený, vysokoškolský typ studia. Kurz proto klade nároky na samostatnou soustavnou práci v průběhu celého semestru. Podmínky k udělení zápočtu: - pravidelná docházka (max. 3 absence) - aktivní účast na semináři - vypracování všech zadaných úkolů (obsahová náplň, termíny odevzdání a parametry hodnocení viz Moodle) - závěrečný test (min. 65%, jeden opravný pokus) Jakékoli podvádění nebo plagiátorství (nebo pokus o ně) bude mít za následek nesplnění tohoto kurzu.
|
Doporučená literatura
|
-
Crystal, D. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: CUP, 2003.
-
Čermák, F. Jazyk a jazykověda. Přehled a slovníky. Praha: Pražská imaginace, 1997.
-
Černý, J. Úvod do studia jazyka. Olomouc: Rubico, 2008.
-
Fasold, R. a Connor-Linton J. (Eds.). An Introduction to Language and Linguistics (2nd ed.). Cambridge: CUP, 2014.
|