Předmět: Světová a česká filmová avantgarda, vztahy mezi kinematografií a literaturou

» Seznam fakult » FFI » UBO
Název předmětu Světová a česká filmová avantgarda, vztahy mezi kinematografií a literaturou
Kód předmětu UBO/70FA
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Dvořák Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vynález filmu a rozvoj kinematografie na přelomu 19. a 20. století: Rané filmování - Filmy bratří Lumierů; Georges Mélies - Klasický hollywoodský film 1908-1927: Dominantní postavení Ameriky na světovém trhu David W. Griffith; Douglas Fairbanks; Charlie Chaplin; Buster Keaton; - Francouzský impresionismus 1918-1929: Víra v kinematografii jako uměleckou formu, koncept "fotogenie" - Jean Epstein; Louis Delluc; Jean Renoir; René Clair; Germaine Dulac - Francouzští surrealisté 1924-1930: Film bez limitů a pravidel - René Clair; Germaine Dulac; Man Ray; Salvador Dalí; Luis Buňuel; Rrose Sélavy (Marcel Duchamp) - Německé expresionistické hnutí 1920-1927: Extrémní deformace - Kabinet doktora Caligariho (Robert Wiene), Upír Nosferatu (Friedrich Wilhelm Murnau), Metropolis (Fritz Lang) - Sovětská montážní škola 1924-1930: Umělecké "inženýrství" a konstruktivismus - Křižník Potěmkin (Sergej M. Ejzenštejn), Muž s kinoaparátem (Dziga Vertov) - Česká filmová avantgarda 20. let: "Film na papíře" - teorie propracovanější než praxe - Erotikon (Gustav Machatý), Praha v záři světel (Svatopluk Innemann) - Česká filmová avantgarda 30. let: "Ryzí filmové umění" versus "filmové umění obchodní" - střety s hlavním proudem - Světlo proniká tmou; Žijeme v Praze (Otakar Vávra), Bezúčelná procházka; Na Pražském hradě (Alexander Hackenschmied), Příběh vojáka; Atom věčnosti; Máj (Čeněk Zahradníček) - Teoretik i praktik Vladislav Vančura: "Mluvicí film není film mluvený" - Před maturitou; Na sluneční straně; Marijka nevěrnice; Naši furianti; Láska a lidé (Vladislav Vančura) - Teoretik i "praktik" Vítězslav Nezval:... "tehdy začal uchvacovati nás mladé básníky a modernisty film" Varhaník u sv. Víta (Martin Frič); Ze soboty na neděli (Gustav Machatý); Za tichých nocí (Zdeněk Hašler) - "Teoretici" i "praktici" Voskovec s Werichem: "Film jsme měli rádi mnohem dříve než divadlo" - Pudr a benzin; Peníze nebo život (Jindřich Honzl); Hej-rup!; Svět patří nám (Martin Frič)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Kurz poskytuje základní přehled o dějinách kinematografie od jejího vzniku až do přelomu 30. a 40. let 20. století. Je zaměřen mimo jiné na avantgardní trendy ve světovém filmu (francouzský impresionismus, pařížští surrealisté, německé expresionistické hnutí, sovětská montážní škola, experimentální či amatérská filmová tvorba) a v českém filmu. Především u české avantgardy bude zvláštní zřetel věnován průnikům mezi modernistickou literaturou a filmem (jakožto novou uměleckou disciplínou), jež se projevovaly v dobovém myšlení uměleckých teoretiků (Karel Teige, Jan Kučera, Jan Mukařovský) či spisovatelů (Karel a Josef Čapkové, Jiří Voskovec, Vítězslav Nezval, Vladislav Vančura), z nichž někteří byli aktivními filmaři či členy tvůrčích filmových skupin. Struktura semináře sestává z kratšího výkladového úvodu, projekce filmových ukázek či celých filmů a následné diskuze. Součástí výuky dále bude analýza konkrétních dobových teoretických, esejistických i literárních textů týkajících se dané problematiky.
Studenti získají přehled o vzniku kinematografie a jejím vývoji do období druhé světové války. Rozšíří si znalosti zejména v oblasti hlavních proudů evropských uměleckých avantgard 20. a 30. let a získají povědomí o roli filmového umění v myšlení týkajícím se avantgardních východisek, principů a cílů. Dále se student obeznámí s těsnými vztahy mezi literaturou a filmem, jež v daném období dokreslují rysy jedno z významných paradigmat dobové řeči o modernistickém umění.
Předpoklady
Předmět předpokládá zběžný přehled o filmové kultuře a dominantních proudech ve světové i české umělecké tvorbě první poloviny 20. století, základní znalosti v oblasti moderní literatury, schopnost argumentace, práce s textem a schopnost elementárně interpretovat audiovizuální dílo.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na seminářích, aktivita v rámci diskuze.
Doporučená literatura
  • Bartošek, Luboš. Náš film : kapitoly z dějin (1896-1945). 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1985.
  • Bordwell, David; Thompson, Kristin. Umění filmu : úvod do studia formy a stylu. 1. vydání. V Praze : Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
  • Cohen, Keith. Film and Fiction: The Dynamics of Exchange. New Haven: Yale University Press, 1979.
  • Hilský, Martin. Modernisté. Druhé, upravené vydání, v Argu první. Praha : Argo, 2017. ISBN 978-80-257-2193-3.
  • Král, Petr, ed. Karel Teige a film. Praha: Filmový ústav, 1966.
  • Mlčoušek, Vladimír. Vítězslav Nezval a film. Praha: Československý filmový ústav, 1979.
  • Monaco, James. Jak číst film. Svět filmu, médií a multimédií. Praha: Albatros, 2006.
  • Szczepanik, Petr, ed. ; Anděl, Jaroslav, ed. Stále kinema: antologie českého myšlení o filmu 1904-1950. Praha: Národní filmový archiv, 2008.
  • Teige, Karel. Film. Praha: Václav Petr, 1925.
  • Thompson, Kristin; Bordwell, David,; Bendová, Helena. Dějiny filmu : přehled světové kinematografie. 2., opr. vyd. Praha : AMU : NLN, 2011. ISBN 978-80-7331-207-7.
  • Urbanová, Eva et al. Český hraný film = Czech feature film. Praha: Národní filmový archiv, 1995.
  • Vančura, Vladislav. Mezi dramatem a filmem: sborník materiálů z vědecké konference v Opavě v září 1971. Opava: Slezské muzeum-Památník Petra Bezruče, 1973.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr