Vyučující
|
-
Prokop Josef, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Předkolumbovské literární památky (aztécké, máyské a incké). Poezie a divadlo. Nezahualcóyotl, Popol Vuh, El libro de Chilam Balam, Rabinal Achí. Literatura guaraní. 2. Literatura objevování a dobývání Nového světa. Kroniky, divadlo a lidová poezie. První kronikáři 16. století: Cristóbal Colón. Hernán Cortés. Fernández de Oviedo. S.Núňez Cabeza de Vaca. 3. První renesance v Americe. Konflikt mezi svobodou a cenzurou. Kroniky druhé poloviny 16. století: Bartolomé de las Casas. López de Gómara. Díaz del Castillo. 4. Renesanční epika: J.Ercilla, J.de Castellanos. Vliv Ercillova díla na hispanoamerickou epiku. 5. Od klasicismu k manýrismu. Epická poezie (Balbuena). Náboženská poezie (Hojeda). 6. Kronika 17. století: El Inca Garcilaso de la Vega. El Carnero. Otázka "koloniálního" románu. "Protonovelas". 7. Divadelní tvorba. J.Ruiz de Alarcón. Ollantay. 8. Barokní poezie. Sor Juana Inés de la Cruz. Sigüenza y Góngora. Mexická a peruánská barokní tvorba. 9. Od baroka k osvícenství. Polemika o Americe. Cestovatelé, vědci a další prozaici. Neoklasicismus. Americký baedeker: El Lazarillo (Carrió de la Vandera). Olavide. 10. Mezi neoklasicismem a romantismem. Literární boj. J.J.Fernández de Lizardi, novinář a romanopisec. 11. Poezie A.Bella, Herediův romantický svět. "Cielitos" B.Hidalga. J.Cruz Varela a jeho vlastenecká poezie. 12. Osobitá historická próza, román Jicoténcal.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednášek ve španělském jazyce je přiblížit posluchačům vývojové tendence španělsky psané literatury v zemích Latinské Ameriky od počátků do konce 18. století. Znalost základních vývojových tendencí hispanoamerické literatury daného období, hlavních představitelů a nejvýznamnějších textů. Cílem seminářů je naučit studenty na základě interpretace vybraných textů a děl povinné základní četby zhodnotit literární dílo a zařadit ho do kontextů (historický, literárněvědný, atd.).
Student se seznámí se základními vývojovými tendencemi španělsky psané literatury v zemích Latinské Ameriky od počátků do konce 18. století.
|
Předpoklady
|
Žádné zvláštní předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Povinná docházka na seminář (maximálně 3 povolené absence), aktivní účast, samostatná domácí příprava, povinná četba a předložení seznamu povinné četby u zkoušky. Termíny závěrečné zkoušky budou vypsány v příslušném zkouškovém období dle harmonogramu Filozofické fakulty JU.
|
Doporučená literatura
|
-
ANDERSON IMBERT, E. - SOARES AMORA, A. (1966). Dějiny literatur Latinské Ameriky, Praha, Odeon..
-
BELLINI, G. (1997). Historia de la literatura hispanoamericana, Madrid, Castalia..
-
FRANCO, J. (2002). Historia de la literatura hispanoamericana, Barcelona, Barcelona..
-
GOIC, G. (1988). Historia y crítica de la literatura hispanoamericana, Barcelona, Crítica..
-
HOUSKOVÁ, A (1998). Imaginace Hispánské Ameriky. Hispanoamerická kulturní identita v esejích a románech. Praha, Torst..
-
kol. (1996). Slovník spisovatelů Latinské Ameriky, Praha, Libri..
-
OVIEDO, J.M. (1995-2001). Historia de la literatura hispanoamericana., II.Del Romanticismo al Modernismo (1997), III.Posmodernismo, Vanguardia, Regionalismo,IV.De Borges al presente, Madrid, Alianza- Universidad Textos..
-
SAINZ DE MEDRANO, L. (1992). Historia de la literatura hispanoamericana, Madrid, Taurus..
-
SHIMOSE, P. (1991). Cómo dominar la literatura latinoamericana, Madrid, Playor..
|