Vyučující
|
-
Prošková Alena, Mgr. Ph.D.
-
Dendoncker Francois
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Přehled vývoje přístupů a metod ve výuce francouzštiny jako cizího jazyka. 2. Komunikační přístup a současná podoba výuky francouzského jazyka. 3. Učebnice francouzského jazyka - analýza a hodnocení učebnic základního typu. 4. Doplňkové učební materiály pro francouzský jazyk na střední škole - analýza, typologie a hodnocení. 5. Motivace v hodině francouzského jazyka na střední škole. Běžné problémy učitele FJ. 6. Zásady, principy a úskalí prezentace nového učiva ve výuce francouzského jazyka na střední škole. 7. Zásady, principy a úskalí fixace učiva ve výuce francouzského jazyka. 8. Zásady úspěšné interakce a efektivní komunikace mezi učitelem a žáky v hodinách francouzského jazyka na střední škole 9. Úskalí práce s heterogenními skupinami. Výuka francouzského jazyka pro studenty s SPU a jejich hodnocení. 10. Hodnocení a sebehodnocení ve výuce francouzského jazyka. 11. Úrovně Společného referenčního rámce pro jazyky ve výuce francouzského jazyka - A1, A2. 12. Úrovně Společného referenčního rámce pro jazyky ve výuce francouzského jazyka - B1, B2. 13. Úrovně Společného referenčního rámce pro jazyky ve výuce francouzského jazyka - C1, C2.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
|
Výstupy z učení
|
Předmět Metodika francouzštiny pro střední školy I je určen studentům navazujícího magisterského programu Učitelství pro střední školy se specializací na francouzský jazyk. Kurz je koncipován v návaznosti na předměty Didaktika cizích jazyků pro střední školy a Průběžná pedagogická praxe - FJ. Prakticky zaměřený kurz si klade za cíl poskytnout studentům možnost podrobně se seznámit s klíčovými aspekty reálné výuky francouzského jazyka pro střední školy. V rámci seminářů mají studenti možnost prakticky si vyzkoušet řešení různorodých výukových situací souvisejících s jednotlivými etapami procesu cizojazyčné výuky, které v témže semestru řeší i v rámci průběžných pedagogických praxí přímo na některé z vybraných středních škol. Kromě základních učitelských dovedností jsou v kurzu představeny i učebnice a doplňkové výukové materiály pro francouzský jazyk, principy jejich analýzy a hodnocení, dále vývoj základních výukových přístupů a metod v průběhu dějin, a prostor je věnován i podrobnému představení úrovní Společného evropského referenčního rámce pro francouzský jazyk.
Studenti si osvojí základní klíčové kompetence učitele francouzského jazyka se zaměřením na dovednosti navázané na jednotlivé fáze procesu výuky cizího jazyka, seznámí se s širokou škálou výukových materiálů pro francouzský jazyk, poznají základní vývoj výukových metod a přístupů a podrobně se seznámí s úrovněmi Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
|
Předpoklady
|
Předmět Metodika francouzštiny pro střední školy I je určen studentům navazujícího magisterského programu Učitelství pro střední školy se specializací na francouzský jazyk. Kurz je koncipován v návaznosti na předměty Didaktika cizích jazyků pro střední školy a Průběžná pedagogická praxe - FJ.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kolokvium, Seminární práce, Průběžné hodnocení
Aktivní účast ve výuce, úspěšné splnění závěrečného kolokvia, vypracování průběžných úkolů, písemné zpracování a ústní prezentace přípravy na konkrétní výukovou hodinu včetně metodického komentáře a sebereflexe v návaznosti na realizaci této vybrané výukové hodiny v rámci průběžné pedagogické praxe, písemná analýza a hodnocení vybrané učebnice francouzského jazyka pro střední školy.
|
Doporučená literatura
|
-
Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme, 2006. 2. české vyd.. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006.
-
Council of Europe. Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer - Volume complémentaire au CECR avec de nouveaux descripteurs. Strasbourg, 2001.
-
CUQ, Jean-Pierre a Isabelle GRUCA. Cours de didactique du francais langue étrangere et seconde. Grenoble, 2005.
-
Tagliante, Christine. La classe de langue. Paris, 2006.
|