Předmět: Lexikologie a sémantika španělštiny

» Seznam fakult » FFI » URO
Název předmětu Lexikologie a sémantika španělštiny
Kód předmětu URO/7LSS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk španělština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Pešková Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do lexikologie a sémantiky. 2. Základy lexikografie. Slovníky. 3. Stratifikace španělské slovní zásoby. 4. Původ španělské slovní zásoby: latina, substrátové předrománské jazyky, germánské jazyky, arabšina. 5.- 6. Původ španělské slovní zásoby: anglicismy, galicismy, italianismy a další výpůjčky z moderních jazyků, kalky 7. Tvoření slov ve španělštině morfologickými procesy: derivace, parasyntéza. 8. Tvoření slov ve španělštině morfologickými procesy: kompozice, rekompozice, zkracování slov. 9.-10. Syntagmatické vztahy mezi významy: skládání významů. Kolokace, ustálená spojení, parémie. 11.-13.Paradigmatické vztahy mezi významy: hyponymie, hyperonymie, antonymie, synonymie, polysemie, homonymie.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je představit základní témata lexikologie a sémantiky s ohledem na specifika španělského jazyka. Přednášky jsou koncipovány tak, aby studentům přiblížily teoretické pozadí pozorovaných jevů, které jsou následně analyzovány v seminářích. Studenti tak získají teoretický vhled do sémantiky a do lexikologie. Zároveň jsou studenti prostřednictvím bohatého jazykového materiálu vedeni k prohlubování lexikální kompetence uživatele cizího jazyka. Na konci kurzu budou studenti schopni sémanticko-lexikální analýzy textu s vhledem do teoretických konceptů.
Po absolvování předmětu bude student chápat základní témata této disciplíny (viz cíle a obsah). V souvislosti s výše uvedenými požadavky bude studen zároveň umět aplikovat tyto poznatky na konkrétní jazykový materiál a zamýšlet se nad určitými jevy s pomocí odborné literatury (četba). Vzhledem k výuce ve španělštině a k práci s jazykovým materiálem student podstatným způsobem prohloubí svoji lexikální kompetenci (a to v úrovních B2, C1 i C2 - viz slovní zásoba v Plan Curricular del Instituto Cervantes).
Předpoklady
Žádné zvláštní předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Pro úspěšné absolvování tohoto předmětu je nutné splnit následující podmínky: 1. Aktivní účast na seminářích. Tolerovány jsou tři absence. 2. Individuální kontinuální příprava a plnění zadaných samostatných úkolů v Moodle. Výsledky některých předem oznámených úkolů mohou být připočteny ke známce zkoušky. 3. Závěrečná ústní zkouška. Studenti, kteří mají předmět zapsaný podruhé, se přednášek a seminářů znovu účastnit nemusí, a to zejména pokud se jim předmět rozvrhově překrývá s jiným předmětem. Důrazně však doporučuji sledovat obsahové aktualizace pro daný akademický rok a průběžné vypracovávání úkolů zadávaných v seminářích. Všichni studenti mohou využívat konzultačních hodin pro objasnění případných nejasností z učiva probraného v přednáškách a na seminářích. Termíny zápočtů a zkoušek budou vypisovány ve zkouškovém období dle Harmonogramu FF JU. Požadavky pro studenty JU účastnící se programu Erasmus+ (výuková mobilita nebo stáž), kterým tento předmět nemůže být uznán za jiný předmět absolvovaný na zahraniční univerzitě: 1) Samostudium látky probírané v hodinách včetně plnění všech úkolů zadaných v systému Moodle. 2) Závěrečná ústní zkouška po návratu z pobytu/stáže (v mezním termínu stanoveným harmonogramem pro daný AR).
Doporučená literatura
  • BARTOS - VALKOVA. La formación de palabras en espańol, Brno, FF MU. 2002..
  • ČERMÁK, F. (2001). Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum..
  • DUBSKÝ, J. Základy španělské lexikologie pro překladatele a tlumočníky, Praha, SPN. 1997..
  • GUERRERO RAMOS, G. Neologismos en el espańol actual, Madrid, Arco Libros, S.L. 1997..
  • LAKOFF, G.; JOHNSON, M. (2002). Metafory, kterými žijeme, Host..
  • LYONS, J. (1980). Semántica, Barcelona, Teide..
  • Miguel Aparicio, Elena de. Panorama de la lexicología. 1a edición. Barcelona : Ariel, 2009. ISBN 978-84-344-8279-1.
  • PALEK, B. (1989). Základy obecné jazykovědy, Praha, SPN..
  • SPITZOVÁ, E. Semántica espańola, Brno. 1996..
  • Ulašin, Bohdan. Lexikológia španielskeho jazyka. Prvé vydanie. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2022. ISBN 978-80-223-5366-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr