Předmět: Morfosyntax španělštiny II

» Seznam fakult » FFI » URO
Název předmětu Morfosyntax španělštiny II
Kód předmětu URO/7MSS2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk španělština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Pešková Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.-2. Sloveso a jeho vlastnosti morfologické, sémantické a formální. Gramatické kategorie španělského verba finita. Systém slovesných časů a způsobů. 3. Morfologie španělského slovesa: presente de indicativo (hablo). Pravidelné a nepravidelné tvary, centrální a periferní funkce. 4. Morfologie španělského slovesa: pretérito / imperfecto de indicativo (hablé / hablaba). Pravidelné a nepravidelné tvary, centrální a periferní funkce. 5. Morfologie španělského slovesa: futuro simple / condicional simple (hablaré / hablaría). Pravidelné a nepravidelné tvary, centrální a periferní funkce. 6.-7. Morfologie španělského slovesa: složené časy. Centrální a periferní funkce. 8.-9. Kategorie způsobu: rozkazovací způsob. Pravidelné a nepravidelné tvary, užití. 10. Kategorie způsobu: subjuntiv. Pravidelné a nepravidelné tvary, užití. 11. Neosobní slovesné tvary (infinitiv, gerundium, participium). Pravidelné a nepravidelné tvary, užití. 12. Kategorie rodu: rod činný, trpný, mediální. 13. Opisné slovesné vazby.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět poskytuje ucelený přehled fungování španělského gramatického systému s hlavním důrazem na flektivní morfologii sloves, včetně nezbytných základů syntaxe. Součástí kurzu je i ověřování hypotéz prostřednictvím práce s korpusovými nástroji (CREA, CORPES XXI).
Student bude uveden do základů problematiky předmětu morfologie. Aktivní znalost španělské gramatiky. Interpretace dat z korpusu.
Předpoklady
Předmět předpokládá znalost španělského jazyka minimálně na úrovni B1. Výhodou je předchozí absolvování předmětu Morfosyntax 1 a znalost základních lingvistické terminologie. Předmět není vhodný pro neoborové studenty španělského jazyka.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

1. Pravidelná docházka (povoleny 3 absence) Neplatí pro studenty na zahraničních studijních pobytech, zahraničních stážích nebo studenty s individuálním studijním plánem. 2. Aktivní účast. Aktivní účastí se nemyslí jen fyzická přítomnost v semináři, ale také kontinuální domácí příprava. Pokud je student v hodinách opakovaně nepřipraven, může být z hodiny vyloučen. V tomto případě mu bude započtena absence. Během distanční výuky se aktivní účastí rozumí i příprava na výuku spočívající např. v odevzdávání zadávaných úkolů a participace v semináři. 3. Seminární práce (hodnocení práce bude zohledněno u zkoušky Morfosyntax III) 4. Zápočtový test - student má 2 pokusy (1 řádný a 1 opravný) Studenti, kteří mají předmět zapsaný podruhé, se přednášek a seminářů znovu účastnit nemusí, a to zejména pokud se jim předmět rozvrhově překrývá s jiným předmětem. Důrazně však doporučuji sledovat obsahové aktualizace pro daný akademický rok a průběžné vypracovávání úkolů zadávaných v seminářích (včetně cvičných testů v Moodle). Všichni studenti mohou využívat konzultačních hodin pro objasnění případných nejasností z učiva probraného v přednáškách a na seminářích. Termíny zápočtů a zkoušek budou vypisovány ve zkouškovém období dle Harmonogramu FF JU. Požadavky pro studenty JU účastnící se programu Erasmus+ (výuková mobilita nebo stáž), kterým tento předmět nemůže být uznán za jiný předmět absolvovaný na zahraniční univerzitě: 1) Samostudium látky probírané v hodinách včetně plnění všech úkolů zadaných v systému Moodle. 2) Splnění zápočtového testu po návratu z pobytu/stáže (v mezním termínu stanoveným harmonogramem pro daný AR). 3) Odevzdání seminární práce.
Doporučená literatura
  • Černý, J. Morfología espaňola, Olomouc, Univerzita Palackého, 2000..
  • Real Academia Espaňola.
  • Alarcos Llorach, E.. Gramática de la lengua espaňola, Madrid, Espasa, 1994..
  • Aragonés, Luis; Palencia, Ramón. Gramática de uso del espa?ol : teoría y práctica : con solucionario. C1-C2. Boadilla del Monte - Madrid : Grupo Editorial SM International, 2010. ISBN 978-84-675-2109-2.
  • Aragonés, Luis; Palencia, Ramón. Gramática de uso del espa?ol : teoría y práctica con solucionario. B1-B2. Madrid : Ediciones SM, 2009. ISBN 978-84-675-2108-5.
  • Báez San José, V. - Dubský, J. - Králová, J. Moderní gramatika španělštiny. Fraus, Plzeň, 1999.. 1999.
  • Čermák, P. - Zavadil, B. Mluvnice současné španělštiny. Karolinum. ISBN 978-80-246-1641-4.
  • Domínguez García, Lorena; Lucas Lastra, Sheila; Recio Diego, Álvaro; Tomé Cornejo, Carmela; Borrego Nieto, Julio. Gramática de referencia para la ense?anza de espa?ol : la combinación de oraciones. 1a edición. Salamanca : Ediciones Universidad de Salamanca, 2013. ISBN 978-84-9012-375-1.
  • Fernández, J. et alii. Gramática, Madrid, SGEL,1990..
  • GÓMEZ TORREGO, L. Gramática didáctica del espanol. Madrid, SM. Ediciones, 1997..
  • Marcos Marín, F. - Espaňa Ramírez, P.. Guía de gramática de la lengua espaňola, Madrid, Espasa Calpe, 2001..
  • Matte Bon, F. Gramática Comunicativa del espaňol I,II, Edelsa Madrid, 1999..
  • Real Academia Espaňola. Esbozo de una nueva gramática de la lengua espaňola, Madrid, Espasa Calpe, 1991.. Madrid, Espasa-Calpe, 1991.
  • Real Academia Espaňola. Nueva gramática de la lengua espa?ola, 2 vols.. Espasa Libros 2010.
  • SPITZOVÁ, Eva (2001). Morfología espanola, Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Brno..
  • Zavadil, B. Kategorie modality ve španělštině. Praha: Univerzita Karlova,. 1980.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr