Předmět: Morfosyntax španělštiny III

» Seznam fakult » FFI » URO
Název předmětu Morfosyntax španělštiny III
Kód předmětu URO/7MSS3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk španělština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Pešková Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do základů španělské syntaxe. 2. Výpověď a věta. Syntagma. 3. Druhy vět podle struktury a postoje mluvčího. 4.-5. Druhy vět podle povahy predikátu. 6.-7. Větné členy a morfosyntaktický rozbor věty jednoduché. 8. Souvětí souřadné a podřadné. Druhy souvětí. Spojky a spojovací výrazy. 9.-10.Věty podmětné a předmětné (substantivní): typy vět, užívání časů a způsobů. 11. Věty přívlastkové (adjektivní): typy vět, užívání časů a způsobů. 12.-13. Věty příslovečné (adverbiální): typy vět, užívání časů a způsobů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
Výstupy z učení
Předmět poskytuje ucelený přehled fungování španělského gramatického systému s hlavním důrazem na základy španělské syntaxe (syntax věty jednoduché, mezipropoziční vztahy). Součástí kurzu je i ověřování hypotéz prostřednictvím práce s korpusovými nástroji (CREA, CORPES XXI).
Student bude uveden do základů problematiky předmětu morfologie a základů syntaxe. Aktivní znalost španělské gramatiky. Interpretace dat z korpusu.
Předpoklady
Předmět předpokládá znalost španělského jazyka minimálně na úrovni B1. Výhodou je předchozí absolvování předmětu Morfosyntax 1+2 a znalost základní lingvistické terminologie. Předmět není vhodný pro neoborové studenty španělského jazyka.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Rozbor jazykového projevu studenta

1. Pravidelná docházka (povoleny 3 absence). Neplatí pro studenty na zahraničních studijních pobytech, zahraničních stážích nebo studenty s individuálním studijním plánem. 2. Aktivní účast v semináři. Aktivní účastí se nemyslí jen to, že je student fyzicky přítomen v semináři, ale zejména to, že se na hodiny průběžně připravuje během domácí přípravy a průběžně odevzdává zadané úkoly. Pokud je student v semináři opakovaně nepřipraven, může být z hodiny vyloučen; a v tomto případě mu bude započtena absence. 3. Zkouška ověřující znalost učiva Morfosyntax I-III. Zkouška má dvě části: a) test ověřující praktickou znalost učiva Morfosyntax III. Splnění testu je podmínkou připuštění k ústní části; b) ústní zkoušení ověřující teoretické znalosti z předmětů Morfosyntax I-III. Studenti, kteří mají předmět zapsaný podruhé, se přednášek a seminářů znovu účastnit nemusí, a to zejména pokud se jim předmět rozvrhově překrývá s jiným předmětem. Důrazně však doporučuji sledovat obsahové aktualizace pro daný akademický rok a průběžné vypracovávání úkolů zadávaných v seminářích (včetně cvičných testů v Moodle). Všichni studenti mohou využívat konzultačních hodin pro objasnění případných nejasností z učiva probraného v přednáškách a na seminářích. Termíny zápočtů a zkoušek budou vypisovány ve zkouškovém období dle Harmonogramu FF JU. Požadavky pro studenty účastnící se programu Erasmus+ (výuková mobilita nebo stáž), kterým tento předmět nemůže být uznán za jiný předmět absolvovaný na zahraniční univerzitě: 1) Samostudium látky probírané v hodinách (možnost předem domluvených konzultací v době konz. hodin). 2) Splnění zkoušky po návratu z pobytu/stáže (v mezním termínu stanoveným harmonogramem pro daný AR).
Doporučená literatura
  • Černý, J. Morfología espaňola, Olomouc, Univerzita Palackého, 2000..
  • Real Academia Espaňola.
  • Alarcos Llorach, E.. Gramática de la lengua espaňola, Madrid, Espasa, 1994..
  • Aragonés, Luis; Palencia, Ramón. Gramática de uso del espa?ol : teoría y práctica : con solucionario. C1-C2. Boadilla del Monte - Madrid : Grupo Editorial SM International, 2010. ISBN 978-84-675-2109-2.
  • Aragonés, Luis; Palencia, Ramón. Gramática de uso del espa?ol : teoría y práctica con solucionario. B1-B2. Madrid : Ediciones SM, 2009. ISBN 978-84-675-2108-5.
  • Báez San José, V. - Dubský, J. - Králová, J. Moderní gramatika španělštiny. Fraus, Plzeň, 1999.. 1999.
  • Čermák, P. - Zavadil, B. Mluvnice současné španělštiny. Karolinum. ISBN 978-80-246-1641-4.
  • Domínguez García, Lorena; Lucas Lastra, Sheila; Recio Diego, Álvaro; Tomé Cornejo, Carmela; Borrego Nieto, Julio. Gramática de referencia para la ense?anza de espa?ol : la combinación de oraciones. 1a edición. Salamanca : Ediciones Universidad de Salamanca, 2013. ISBN 978-84-9012-375-1.
  • Fernández, J. et alii. Gramática, Madrid, SGEL,1990..
  • Fernández, J. et alii. Gramática, Madrid, SGEL,1990..
  • Gómez Torrego, L.. Gramática didáctica del espaňol, Madrid, Ediciones SM, 1997..
  • GÓMEZ TORREGO, L. Gramática didáctica del espanol. Madrid, SM. Ediciones, 1997..
  • Matte Bon, F. Gramática Comunicativa del espaňol I,II, Edelsa Madrid, 1999..
  • Real Academia Espaňola. Esbozo de una nueva gramática de la lengua espaňola, Madrid, Espasa Calpe, 1991.. Madrid, Espasa-Calpe, 1991.
  • Real Academia Espaňola. Nueva gramática de la lengua espa?ola, 2 vols.. Espasa Libros 2010.
  • SPITZOVÁ, Eva (2001). Morfología espanola, Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Brno..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr