Předmět: David Bowie: Styl, identita, performance

» Seznam fakult » FFI » UUK
Název předmětu David Bowie: Styl, identita, performance
Kód předmětu UUK/0DB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bílek Petr, prof. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Tematická náplň kurzu - okruhy (rozsah 12 seminářů): 1) Obraz hvězdy a kontext radikálních proměn tohoto obrazu v 60. a 70. letech 20. století: Bowieho cesta k hvězdnému statutu (1966 - 1972) 2) Bowie jako posun od autentické přímočarosti k teatrálnosti stylu jako tematizované překážky: Je styl jen způsob výběru a uspořádání výrazových prostředků, nebo je i formativním nástrojem pro generování žánru či typu díla? Je styl individuální či kolektivní záležitostí? Je styl sebe-výrazem, anebo performativním obrazem? 3) Bowieho období od Ziggy Stardusta do Thin White Dukea: Identita jako stejnost a jako proměna stejného v jiné 4) Jinakost jako znepokojivá otázka i jako přirozená danost (kulturní výpůjčky z jiných kontextů, jejich transfery a apropriace; gender jako tekutá kategorie; koncept vetřelce (alien) jako existenciální kategorie 5) Performance populární hudby jako vizuální kultury: Bowie jako tvůrce, který objektem performance činí sebe sama (body 2 - 5: tvorba z let 1972 - 1980) 6) Adaptace a apropriace jako pokusy o únik ze sféry, v níž obraz konstruují požadavky trhu, zpět do vlastnictví toho, kdo je podkladem obrazu (tvorba 90. a nultých let) 7) Performance stáří, nemoci, umírání a smrti: Mizení jako estetická kategorie (LP Blackstar, projekt Lazarus) 8) Virtuální online existence Bowieho po jeho smrti: Od televizních a filmových reprezentací k "novým" (sociálním) médiím (projekt Bowie75) Tematická náplň kurzu - materiál: LP: David Bowie alias Space Oddity (1969); Hunky Dory (1971); The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972); Aladdin Sane (1973); Young Americans (1975); Station to Station (1976); Low (1977); "Heroes" (1977), Lodger (1979); Scary Monsters (and Super Creeps) (1980); Blackstar (2016) a televizní vystoupení a hudební videa spjatá s písněmi z těchto LP Filmy: Ziggy Stardust And The Spiders Of Mars (1973); Cracked Actor (1974); The Man Who Fell to Earth (1976); Best of Bowie (2002) Literatura: Barthes, Roland: Rétorika obrazu. In: Císař, Karel, ed.: Co je to fotografie? Praha: Herrmann a synové, 2004, s. 51-61. John Berger: O pohledu. Praha: Fra, 2009. John Berger: Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. Dyer, Richard: Stars. London: British Film Institute, 1998. Devereux, Eoin; Dillane Aileen; Power Martin J., eds.: David Bowie: Critical Perspectives. New York and London, Routledge, 2015. Hebdige, Dick: Subkultura a styl. Praha: Dauphin, Volvox Globator, 2012. Hollingshaus, Wade: Philosophizing Rock Performance: Dylan, Hendrix, Bowie. Lanham: Scarecrow Press, 2013. Kosofsky Sedgwick, Eve: Touching Feeling: Affect, Pedagogy, Performativity. Durham: Duke University Press, 2003. Mirzoeff, Nicholas: Jak vidět svět. In: Jak vidět svět. Praha: ArtMap, 2018, s. 3-30. Palmer, Landon: Sound and Vision: David Bowie and the Fashioning of the Rock Star as Movie Star. In: Rock Star/Movie Star: Power and Performance in Cinematic Rock Stardom. London: Oxford University Press, 2020, s. 135-175. Pegg, Nicholas: The Complete David Bowie (Revised and Updated 2016 Edition). London: Titan Books, 2016. Ricoeur, Paul: Osobní a narativní identita a O sobě a narativní identitě. In: O sobě samém jako o jiném. Praha: OIKOYMENH, 2016, s. 128-155 a 156-186. Svatoňová, Kateřina; Krtilová Kateřina, eds.: Mizení: Fenomény, mediální praktiky a techniky na prahu zjevného. Praha: Karolinum 2017. Stevenson, Nick: David Bowie: Fame, Sound and Vision. Cambridge: Polity Press, 2006. Online zdroje: http://oldgoldsoul.com/davidbowiesyllabus/ https://bowie75.com/ https://www.davidbowie.com/ https://www.vogue.cz/tag/david-bowie

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Na materiálu hudby, televizních vystoupení, koncertů, filmů a mediálního obrazu, který skýtá dílo a kariéra Davida Bowieho, budou dopodrobna reflektovány tři v názvu uvedené kategorie, a to z hlediska jejich produktivního používání pro interpretaci materiálu moderní kultury. V centru zájmu tedy částečně bude stát i samotná Bowieho hudba z hlediska vývojového i z hlediska žánrových kategorií a proměn, ale základním zacílením kurzu není auditivní (hudba a písňové texty), ale vizuální materiál z hlediska repertoáru vizuálních studií s důrazem na tři pojmům v podtitulu kurzu a cílem semináře je osvojená schopnost tyto pojmové koncepty interpretačně využívat.
Obeznámenost s pojmy využitými v názvu kurzu.
Předpoklady
Velmi dobrá (pasivní) znalost angličtiny, zkušenost s fungováním populární hudby, obeznámenost se základními koncepty vizuálních studií.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Viz Předpoklady a Způsobilosti
Doporučená literatura
  • Bude vyplněno, až tvůrci STAGu umožní prosté vložení bibliografického údaje, a ne toto šílené vkládání do kolonek. Literatura je uvedena v rámci položky Obsah, opory.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr