Předmět: Subjekt, identita a estetická zkušenost

» Seznam fakult » FFI » UUK
Název předmětu Subjekt, identita a estetická zkušenost
Kód předmětu UUK/0SIEZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kubalík Štěpán, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Subjekt jako středobod novověké filozofie (Henrich o základní struktuře filozofie moderní doby) 2) Krize novověkého pojetí subjektu ve dvacátém století (Ricoeur o krizi karteziánského pojetí subjektu v západní filozofii). 3) Sociální konstituce sebevědomí 1 (George Herbert Mead). 4) Sociální konstituce sebevědomí 2 (Paul Ricoeur). 5) Narativní konstituce subjektu 1: David Novitz o lidské povaze. 6) Narativní konstituce subjektu 2: Frank Kermode o smyslu konců. 7) Narativní povaha dějin: Hayden White o narativní povaze historiografie. 8) Paul Ricoeur o funkci hermeneutického odstupu v rozumění uměleckému dílu. 9) Jan Mukařovský o sjednocenosti vědomí umělce coby základním principu sjednocenosti díla 1: Pojem motorického gesta. 10) Jan Mukařovský o sjednocenosti vědomí umělce coby základním principu sjednocenosti díla 2: Pojem sémantického gesta. 11) Myšlenka sebereflexivní povahy estetické zkušenosti 1: estetická nezainteresovanost, distance. 12) Myšlenka sebereflexivní povahy estetické zkušenosti 2: Recepční estetika. 13) Shrnutí, opakování.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
V rámci filozofie a estetiky dvacátého století lze vysledovat u autorů či autorek z různých intelektuálních tradic (hermeneutika, strukturalismus, pragmatismus, recepční estetika) vzájemně konvergující pojetí subjektu a identity: subjekt se konstituuje v rámci sociální interakce a na jeho utváření se podílí rozmanité kulturní kódy, přičemž zkušenost s uměleckými díly zaujímá v tomto procesu zásadní místo. Kurz bude sledovat vypracování této teze u vybraných autorů a autorek, přičemž vždy bude věnována pozornost otázce, jak souvisí podíl zkušenosti s uměleckými díly na konstituci subjektu s estetickou povahou této zkušenosti: jinými slovy řečeno, jak uvést v soulad estetickou zkušenost, která bývá tradičně označována za zkušenost nezainteresovanou či distancovanou, s procesem, který má mít velmi osobní a praktické důsledky.
Kurz nabízí studentům a studentkám kritický vhled do různých způsobů uvažování o subjektu, identitě či sebevědomí a estetické zkušenosti, které ovlivňují i současnou debatu na toto téma.
Předpoklady
Předmět předpokládá základní schopnost argumentace a základní znalosti z oblasti kultury a filozofie. Některé texty, o něž se bude kurz opírat, budou v anglickém jazyce, tj. předpokládá se pasivní znalost anglického jazyka.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Průběžné hodnocení

Aktivní účast na výuce, příprava na diskuse nad vybranými texty.
Doporučená literatura
  • Descartes, René; Glombíček, Petr,; Marvan, Tomáš. Meditationes de prima philosophia = Meditace o první filosofii. 1. vyd. Praha : OIKOYMENH, 2001. ISBN 80-7298-036-X.
  • Henrich, Dieter; Havelka, Miloš,; Karásek, Jiří; Chvatík, Ivan. Základní struktura filosofie moderní doby. 1. vyd. Praha : OIKOYMENH, 2009. ISBN 978-80-7298-277-6.
  • Iser, Wolfgang. Proces čtení ve fenomenologickém pohledu. Aluze, 2002.
  • Jankovič, Milan. Cesty za smyslem literárního díla. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1013-2.
  • Kermode, Frank. Smysl konců : studie k teorii fikce. Vyd. 1. Brno : Host, 2007. ISBN 978-80-7294-250-3.
  • Mead, George Herbert. Mind, Self, and Society. Chicago, London, 1962. ISBN 0-226-51667-9.
  • Miroslav Červenka. Čtenář jako výzva: Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno, 2001. ISBN 80-86055-92-2.
  • Mukařovský, Jan; Jankovič, Milan,; Červenka, Miroslav. Studie. I.. Vydání první. Brno : Host, 2000. ISBN 80-7294-000-7.
  • Mukařovský, Jan; Jankovič, Milan,; Červenka, Miroslav. Studie. II.. Vydání první. Brno : Host, 2001. ISBN 80-7294-000-7.
  • Novitz, David. Umění, narativ a lidská povaha. Aluze, 2009.
  • Ricoeur, Paul. Krize subjektu v západní filozofii. Kritický sborník, 1983.
  • Ricoeur, Paul. Life in quest of narrative. David Wood (ed.), On Paul Ricoeur: Narrative and Interpretation. Routledge, 1991. ISBN 9780203416815.
  • Ricoeur, Paul. The function of fiction in shaping reality Paul Ricoeur. Man and World, 1979.
  • Ric?ur, Paul; Koubová, Alice. Úkol hermeneutiky : eseje o hermeneutice. Vyd. 1. Praha : Filosofia [FÚ AV ČR], 2004. ISBN 80-7007-185-0.
  • Ric?ur, Paul; Lyčka, Milan. O sobě samém jako o jiném. Vydání první. Praha : OIKOYMENH, 2016. ISBN 978-80-7298-438-1.
  • White, Hayden V. Metahistorie : historická imaginace v Evropě devatenáctého století. Vyd. 1. Brno : Host, 2011. ISBN 978-80-7294-376-0.
  • Zuska, Vlastimil. Estetická distance?dialog sebereflexe. Estetika, 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr