Vyučující
|
-
Horníčková Kateřina, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Nové dějiny umění, dekonstrukce a poststrukturalistická kritika DU Archiv vědění, archeologie dějin umění, musée imaginaire Feminismus - proti patriarchální společnosti Zobrazení - Tělo - Postkolonialismus Aura, kopie, simulacrum_apropriace Sémiotika - studium vytváření významu pomocí znaků Vizuální studia, visual turn (v angloamer. DU) Bildwissenschaft, věda o obrazech a sociologické aspekty, franc. teorie obrazu, české prostředí Divák, recepce Digitální obraz, Digitální zábava New cultural history, kulturní antropologie teorie vidění, psychologie vnímání, kognitivní vědy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), E-learning, Blended learning
|
Výstupy z učení
|
Předmět volně navazuje na Bc. předmět Historiografie dějin umění - Metodologie I. Předmět poskytne základní osvětlení vývoje metodologie dějin umění od 60tých let 20. století do současnosti a vlivu jiných disciplín na dějiny umění. Cílem je rovněž rozvinout schopnost kritického čtení a seznámit studenty s klíčovými přístupy dějin umění 20. století, zejména s aktuálními trendy v angloamerické oblasti. Výběr textů zahrnuje texty z metodologie, dějin umění, vizuální kultury, cultural studies a umělecké teorie a kritiky. Zaměří se na demonstraci pestrosti diskurzu o umění a na kořeny aktuálních tendencí (nové dějiny umění, vizuální kultura, post-ismy, současná umělecká kritika, posuny paradigmatu - the visual, performative, material and object turns). Výběr textů volně navazuje na starší přístupy probírané v předmětu Metodologii I, ale soustředí se na získání základní orientace v současném angloamerickém psaní o umění a příbuzných kulturních tématech. Kritický přístup k textu bude stimulován diskuzí skupiny nad texty a závěrečnou samostatnou písemnou prací na vybraný směr či téma. Kurs vyžaduje aktivní přístup studenta a čtení textů z hodiny na hodinu. Seminář se bude věnovat textům z antologií D. Preziosiho, E. Fernieho, R. S. Nelsona - R. Shiffa a trojice editorů Cheetham-Holly-Moxey, a doplněna o autorské texty na elektronickém výukovém systému jcu - moodle.
Student získá orientaci ve směrech myšlení o umění 20. a 21. století.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je absolvování základních kurzů dějin umění. Předmět navazuje na předmět historiografie a metodologie dějin umění.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Test, Seminární práce
Průběžné čtení literatury (texty na e-learning) z hodiny na hodinu, diskuze nad texty, aktivní přístup v hodině. Pokročilé čtení v angličtině nebo v němčině.
|
Doporučená literatura
|
-
Arnheim R. Towards a psychology of art. Univ. of California , Berkeley, 1966.
-
Bartlová, M. Naše národní umění. Brno 2009..
-
D'Alleva, A. Methods and Theories of Art History. London 2013..
-
Dvořák M. Umění jako projev ducha. Praha, 1936.
-
Elkins, J. Visual Studies: A Skeptical Introduction. London, New York 2003..
-
Elkins, J. What Painting is. London, New York 2000..
-
Fernie, E. Art history and its methods. London 1995..
-
Freedberg, D. The Power of Images. Chicago 1989..
-
Gombrich E.H. Umění a iluze. Praha, 1985.
-
Grau, O. Media art histories. Cambridge, Mass 2007..
-
Haskell, F. Patrons and Painters, Art and Society in Baroque Italy. Yale University Press, 1962, repr. 1980..
-
Mirzoeff, N. Visual Culture Reader. Routledge, 1999.
-
Mitchell, W.T.J. Iconology. Chicago, 1987.
-
Podro, M. Critical historians of art. Yale Univ. press, 1982.
-
Pospiszyl, T. Před obrazem. Praha 1998..
-
Preziosi, D. The Art of Art History: A Critical Anthology. Oxford 1998..
|