Vyučující
|
-
Dadejík Ondřej, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Etymologie pojmu krajiny 2.-5. Čtyři exkurzy do dějin vzestupů a pádu krajinomalby. 6.-10. Krajina a moc (vidění) 11.-13. Romantická geografie a topofilie 14. Závěrečný test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem semináře je analýza proměny, kterou z hlediska filozofické reflexe prodělal, prodělává a v budoucnu může prodělat lidský vztah k přírodě v závislosti na vzestupu role jejích literárních a výtvarných reprezentací. Tato role bude zkoumána jak z hlediska současné estetiky, tak z hlediska současných vizuálních studií.
Základní orientace v problematice věd o umění a kultuře.
|
Předpoklady
|
Předmět předpokládá základní schopnost argumentace a základní znalosti z oblasti kultury.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Test
Pravidelná, aktivní účast. Písemný test.
|
Doporučená literatura
|
-
Andrews, Malcolm. The Search for the Picturesque. Stanford: SUP, 1989.
-
Berger, John. O pohledu. Praha: Fra, 2009.
-
Berger, John. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016.
-
Hunt, John Dixon. Gardens and the Picturesque. Studies in the History of Landscape Architecture. Cam. Mass.: MIT, 1992.
-
Overton, Tom (ed.). Landscapes. John Berger on Art. London: Verso, 2016.
-
Tuan, Yi-Fu. Romantic Geography. Wisconsin: UWP, 2013.
|