|
Vyučující
|
-
Horníčková Kateřina, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Co je to teorie? Současné interpretační rámce 2. Kritické pojmy dějin umění, pojmy postmoderní vizuální kultury 3. Vídeňská škola, Forma a formální analýza (H. Wölflin) 4. Alternativy a pokračovatelé Vídeňské školy dějin umění, ikonologie (A. Warburg, E. Panofsky, W. Benjamin, Hans Sedlmayr, Quido von Kaschnitz-Weinberg)) 5. Psychologie dějin umění (R. Arnheim, J. Lacan) 6. Strukturalismus (J. Mukařovský, C. Levi-Strauss, P. Francastel) 7. Kánon dějin umění, Sloh a styl (E.H. Gombrich) 8. Sociologie dějin umění 9. Znak, sémiotika a dějiny umění 10. Alternativní kontextuální rámce: Tělo, kolonialismus, feminist a queer theory 11. Věda o obrazech a nové formální přístupy 12. Vizuální kultura a kulturální přístupy, Cultural turns (visual turn, spatial turn, material turn)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), E-learning
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznámí studenty se základními postavami, směry a texty dějin umění 20. a 21. Století. Těžiště tvoří angloamerické teoretické texty pro dějiny umění 2. poloviny 20. století doplněné o klíčové postavy německých a francouzských dějin umění. Kurs rovněž osvětlí vlivy jiných kulturně-orientovaných disciplín na dějiny umění. Při přípravě kursu vychází vyučující z aktuálních příruček a ze své osobní zkušenosti z výuky dějin umění na Oxford University. Základní osnova kursu (výběrově dle skript J. Kroupy) bude doplněna o výběr textů ke kritickému čtení, který zahrne texty z metodologie a nových přístupů v dějinách umění a vizuální kultury. Cílem je předvést pestrost současného diskurzu o umění.
Student si doplní znalosti ze současných přístupů k interpretaci uměleckých děl a z kulturních teorií.
|
|
Předpoklady
|
Absolvování kurzu Současné směry myšlení o umění.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Test
Dobrá čtecí znalost angličtiny.
|
|
Doporučená literatura
|
-
ARNHEIM, R. Towards a Psychology of Art. Berkeley and Los Angeles: University of California press, 1966..
-
D'ALLEVA, A. Methods and Theories of Art History. London: Laurence King 2013..
-
ELKINS, J. Visual Studies: A Skeptical Introduction. London, New York: Routledge, 2003..
-
ELKINS, J. What Painting is. London, New York: Routledge, 2000..
-
GOMBRICH, E. H. Umění a iluze.Studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: Odeon, 1985..
-
HASKELL, F. Patrons and Painters, Art and Society in Baroque Italy. New Haven: Yale University Press, 1962, repr. 1980..
-
CHEETHAM, M., HOLY, M. A., MOXEY, K. The Subject of Art History. Cambridge: Cambridge University Press, 1998..
-
IVERSEN, M., MELVILLE S. Writing Art History. Chicago - London: University of Chicago Press 2010..
-
KESNER, L. Vizuální teorie. Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Brno: H&H 2005..
-
KROUPA, J. Metody dějin umění. Metodologie dějin umění II. Brno: Masarykova universita, 2010..
-
MITCHELL, W. J. T. Iconology. Image, Text, Ideology. Chicago: University of Chicago Press, 1986..
-
MURRAY, Ch. Key Writers on Art: The Twentieth Century. London - New York: Routledge 2003..
-
NELSON, R. S., SHIFF, R. Critical Terms for Art History. Chicago: University of Chicago Press, 1996, 2002..
-
PODRO M. The Critical historians of art. New Haven - London: Yale University Press 1982..
-
PREZIOSI, D. The Art of Art History: A Critical Anthology. Oxford University Press, 1998..
-
SCHNEIDER ADAMS, L. The Methodologies of Art. Boulder: Westview Press 2010..
|