Vyučující
|
-
Smolka Vladislav, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
14 týdnů 1-2: polovětné konstrukce (větná kondenzace), syntaktické role infinitivu, gerundia a participia 3: syntax souvětí souřadného (Compound Sentence) a vztahy mezi větami 4-9: syntax souvětí podřadného (Complex Sentence), typy vedlejších vět, jejich vzájemné vztahy, alternativní možnosti vyjádření obdobného obsahu různými syntaktickými strukturami, funkční ekvivalence anglických a českých syntaktických struktur 10: elipsa, substituce 11: koherence a koheze textu 12: syntakticky podmíněná dvojznačnost jazykových struktur 13-14: nácvik syntaktického rozboru autentického anglického textu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se syntaxí anglických polovětných a souvětných struktur.
Praktická znalost syntaxe anglických polovětných struktur a souvětí a jejich komunikativních funkcí.
|
Předpoklady
|
Znalost základních syntaktických pojmů a struktur věty jednoduché.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Kombinovaná zkouška, Test
Konzultace a zkoušení probíhají v anglickém jazyce. Aktivní účast na semináři, splnění dílčích testů během semestru, seminární práce, závěrečná zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
Biber, D., and S. Johansson, G. Leech, S. Conrad, E. Finegan.:. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman. 1999.
-
Dušková, L.:. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia.1988.
-
Firbas, J.:. Functional Sentence Perspective in Written and Spoken. Communication. Cambridge: Cambridge University Press. 1992.
-
Huddleston, R., Pullum, G. K. et al.:. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press. 2002.
-
Lambrecht, K.:. Information Structure and Sentence Form. Topic, focus and the mental representations of discourse referents. Cambridge: Cambridge University Press. 1994, 1998.
-
Quirk, R., et al.. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman 1985.
|