Vyučující
|
-
Pokorný Milan, PhDr. Ph.D.
-
Nohavová Gabriela, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do SLDM: pojem, geneze, obsah, žánry, kontext. 2. SLDM v období klasicismu (17. století): neintencionální tvorba. 3. SLDM za osvícenství (18. století): neintencionální tvorba. 4. Literární adaptace lidové pohádky ve SLDM 19. století 5. Zakladatelé moderní pohádky ve SLDM 19. století a její hlavní typy. 6. Autorská pohádka ve SLDM 20. století: typologie, reprezentativní autoři a díla. 7. Společenská próza ze života dětí a mládeže ve SLDM 19. století: obraz dítěte v próze pro dospělé, didaktické, moralistní a sociální příběhy s dětským hrdinou. 8. SLDM 19. století: zrod moderního románu s dospívajícím hrdinou a školní povídky. Próza s dívčí hrdinkou a její proměny. 9. Společenská próza ze života dětí a mládeže ve SLDM 20. století: typy, metamorfózy, významní tvůrci a díla. 10. Dobrodružná próza ve SLDM 19. století: typologie a průkopníci. 11. Dobrodružná próza ve SLDM 20. století: vývojové proměny, inovace, reprezentativní autoři a díla. 12. Zakladatelé a tvůrci sci-fi a fantasy literatury ve SLDM 19. a 20. století. 13. Próza s přírodní tematikou a zvířecím hrdinou ve SLDM 19. a 20. století. 14. Sondy do SLDM 21. století. Systemizace a shrnutí přednesených lekcí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Přednáškové lekce sledují vývojové kontury světové literatury pro děti a mládež se zřetelem k proměnám typických žánrů a k výběru reprezentativních autorů a děl. Zaměřují se především na reflexi následujících vývojových etap a žánrových okruhů: klasicismu a osvícenství, literární pohádky folklorní a autorské, společenské prózy ze života dětí, dobrodružného příběhu, prózy s přírodní tematikou a zvířecím hrdinou a fantasy literatury 19. a 20. století, na výklad a interpretaci vybraných tvůrců a knih z literární tvorby 21. století.
Získat přehled o vývoji, stěžejních žánrech, významných autorech a dílech klasické a zvláště novodobé světové literatury. Osvojit si dovednost literárněvědné reflexe vybraných textů (žánrů) dětské pubescentní četby.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v klasické a současné světové literatuře pro děti a mládež.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor
Vypracování seminární práce, zahrnující interpretace (recenze) tří vybraných děl (různých žánrů) světové literatury pro děti a mládež o rozsahu nejméně deseti stran.
|
Doporučená literatura
|
-
Slovník světových literárních děl 1 a 2. Prah: Odeon, 1989.
-
Čeňková, J. a kol.:. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006.
-
Dorovský, I. - Řeřichová, V. a kol.:. Autoři světové literatury pro děti a mládež. Ostrava: PedF OU, 2003.
-
Dorovský, I. - Řeřichová, V. a kol. Autoři světové literatury pro děti a mládež. Ostrava 2003. Ostrava: PedF OU, 2003.
-
Gajdušová, I.:. Osobnosti a díla světové literatury pro děti a mládež. Ostrava: PedF OU, 2003.
-
O´Sullivan, H.:. Kinderliterarische komparatistik. Heidelberg, Winter, 2000.
-
Pospíšil, I. a kol.:. Světové literatury 20. století v kostce. Praha: Libri 2008. Praha, Libri, 1999.
-
Šubrtová, M.:. Brněnské impulzy v literatuře pro děti. Z dějin světové literatury pro děti a mládež. I. Slavkov u Brna: Edice Ladění, 2007.
-
Šubrtová, M.:. Kapitoly ze světové literatury pro mládež I a II. Brno: CERM, 1998.
|