Vyučující
|
-
Pokorný Milan, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Uvedení do předmětu, teorie literární komunikace a recepce jako vědní disciplína. 2. Podstata a zákonitosti literární komunikace a recepce. Literární text a čtenář. 3. Vývojové etapy a zvláštnosti dětského čtenářství. 4. Úrovně dětské recepce literárního uměleckého textu. Čtenářská kulturnost. 5. Čtenářské potřeby, motivace, zájmy a preference dnešních dětí. 6. Determinační aspekty dětského čtenářství. Profil současného čtenáře. 7. Literární druhy a žánry ve čtenářské recepci a konkretizaci dětí a mládeže. 8. Literární humor v recepci dětského čtenáře. 9. Moderní dětský čtenář a masmediální kultura. 10. Trivialita a kýč v soudobé dětské literatuře a četbě. 11. Dětské čtenářství a školní literární výchova. 12. Čítanka na 2. stupni ZŠ jako (de)motivující faktor žákovské četby. 13. Aktuální trendy, proměny a specifika pubescentního (teenagerského) čtenářství. 14. Hodnocení seminárních prací studentů. Udělování zápočtů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na literární komunikaci a receptivní estetiku jako pojem a předmět vědeckého výzkumu. Zabývá se proměnami české společnosti, knižní kultury a dětského čtenáře po roce 1989. Dětské čtenářství jako didaktický problém.
Osvojení základů vědní disciplíny. Orientace v současné problematice dětského čtenářství mladšího a staršího věku. Dovednost uplatnit tyto poznatky, verifikované vlastním průzkumem, v literárněvýchovném procesu na 2. stupni ZŠ při výchově kultivovaného čtenáře.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor
Vypracování seminární práce. Dotazníkový (anketní) průzkum mezi žáky vybraných ročníků 2. stupně ZŠ.
|
Doporučená literatura
|
-
Haman, A. Literatura z pohledu čtenářů. Praha. Československý spisovatel, 1991.
-
Lederbuchová, L. Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2004.
-
Toman. J. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Akademické nakl. CERM, 1999.
-
Toman, J. Profil současného pubescentního čtenáře a literárněvýchovný proces. In Od teorie jazyka k praxi komunikace. České Budějovice: PedF JU, 2006.
-
Toman, J. Teorie literární komunikace a recepce v česko-slovenských souvislostech. In Komunikace s dětmi ve společné Evropě. Ostrava: PedF OU, 2004.
|