Předmět: Teorie dětského čtenářství a recepce literárního díla

» Seznam fakult » FPE » KBH
Název předmětu Teorie dětského čtenářství a recepce literárního díla
Kód předmětu KBH/TDZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Pokorný Milan, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Uvedení do předmětu, teorie literární komunikace a recepce jako vědní disciplína. 2. Podstata a zákonitosti literární komunikace a recepce. Literární text a čtenář. 3. Vývojové etapy a zvláštnosti dětského čtenářství. 4. Úrovně dětské recepce literárního uměleckého textu. Čtenářská kulturnost. 5. Čtenářské potřeby, motivace, zájmy a preference dnešních dětí. 6. Determinační aspekty dětského čtenářství. Profil současného čtenáře. 7. Literární druhy a žánry ve čtenářské recepci a konkretizaci dětí a mládeže. 8. Literární humor v recepci dětského čtenáře. 9. Moderní dětský čtenář a masmediální kultura. 10. Trivialita a kýč v soudobé dětské literatuře a četbě. 11. Dětské čtenářství a školní literární výchova. 12. Čítanka na 2. stupni ZŠ jako (de)motivující faktor žákovské četby. 13. Aktuální trendy, proměny a specifika pubescentního (teenagerského) čtenářství. 14. Hodnocení seminárních prací studentů. Udělování zápočtů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na literární komunikaci a receptivní estetiku jako pojem a předmět vědeckého výzkumu. Zabývá se proměnami české společnosti, knižní kultury a dětského čtenáře po roce 1989. Dětské čtenářství jako didaktický problém.
Osvojení základů vědní disciplíny. Orientace v současné problematice dětského čtenářství mladšího a staršího věku. Dovednost uplatnit tyto poznatky, verifikované vlastním průzkumem, v literárněvýchovném procesu na 2. stupni ZŠ při výchově kultivovaného čtenáře.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor

Vypracování seminární práce. Dotazníkový (anketní) průzkum mezi žáky vybraných ročníků 2. stupně ZŠ.
Doporučená literatura
  • Haman, A. Literatura z pohledu čtenářů. Praha. Československý spisovatel, 1991.
  • Lederbuchová, L. Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2004.
  • Toman. J. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Akademické nakl. CERM, 1999.
  • Toman, J. Profil současného pubescentního čtenáře a literárněvýchovný proces. In Od teorie jazyka k praxi komunikace. České Budějovice: PedF JU, 2006.
  • Toman, J. Teorie literární komunikace a recepce v česko-slovenských souvislostech. In Komunikace s dětmi ve společné Evropě. Ostrava: PedF OU, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr