Vyučující
|
-
Chmelová Štěpánka, Ing. Ph.D.
-
Vácha Zbyněk, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Význam pěstování rostlin. Faktory ovlivňující růst a vývoj rostlin. 2. - 3. Zelenina - význam, pěstování, agrotechnické požadavky jednotlivých skupin. 4. - 5. Okrasné rostliny. Letničky, dvouletky, trvalky, cibulnaté a hlíznaté rostliny, okrasné dřeviny. Řez, aranžování a vazba rostlin. Pěstování pokojových rostlin, vegetativní množení pokojových rostlin. Hydroponické pěstování rostlin. 6. - 7. Pěstování ovocných rostlin - řezy ovocných dřevin, generativní a vegetativní množení ovocných dřevin. 8. Léčivé rostliny a jejich pěstování. Jedovaté rostliny. 9. Polní plodiny - význam, přehled, rozdělení a pěstování základních skupin. 10. Výživa rostlin, hnojení - rozdělení hnojiv, zásady zakládání kompostů. 11. Ochrana rostlin. Choroby a škůdci rostlin. 12. Alternativní způsoby pěstování rostlin, zásady ekologického hospodaření. Přírodní zahrady. 13. - 14. Zahradnictví ve školní praxi - školní zahrady a jejich vybavení, význam pro zahradní pedagogiku. Cvičení: Praktický nácvik pěstování a množení vybraných užitkových a okrasných rostlin. Praktické poznávání jednotlivých druhů zeleniny, ovoce, okrasných, pokojových a užitkových rostlin. Ochrana rostlin před škůdci, hnojení a výživa rostlin. Praktický nácvik práce na školní výukové zahradě a didaktického využití školní zahrady.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Demonstrace, Exkurze, Pokus, Projektová výuka, Praktická výuka, Skupinová výuka
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je získat znalosti týkající se pěstování běžných druhů zeleniny, ovoce, okrasných rostlin i tradičních hospodářských plodin, dále se seznámit se základními zahradnickými postupy, principy ochrany a ošetřování rostlin, základními metodami rozmnožování rostlin. Předmět přináší také informace o didaktických aspektech výuky pěstitelství na základní škole.
Student získá praktické dovednosti a návyky při pěstování a množení rostlin. Předmět je základem pro praktickou realizaci výuky v prostředí školních zahrad.
|
Předpoklady
|
ne
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Test, Seminární práce, Průběžné hodnocení
Znalosti o pěstování pokojových rostlin, okrasných a léčivých rostlin, zeleniny a ovocných stromů. Zkouška obsahuje i problematiku výuky na školních zahradách. Docházka na cvičení/semináře (85 %).
|
Doporučená literatura
|
-
Brickell, C. a kol. Velká encyklopedie květin a okrasných rostlin. Příroda, Bratislava, 1993.
-
Hudec, Kamil; Gutten, Ján. Encyklopedie chorob a škůdců : komplexní ochrana vaší zahrady. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1768-2.
-
Hurych V.:. Okrasné dřeviny pro zahrady a parky. Květ Praha. 1995.
-
Chmelová Š. (2010). Pěstitelství na ZŠ I. Didaktika výuky. JU Č. Budějovice, 115 s. ISBN 978-80-7394-221-2.
-
Křivánková D. (2016). Péče o školní zahradu společně se žáky. Brno: Lipka..
-
Odyová P.:. Velký atlas léčivých rostlin. Osveta Martin, 1998.
-
Růžičková, J. a kol.:. Sadovnictví. Květ Praha, 1996.
-
Ryplová, R., Chmelová, Š., Vácha Z. (2019). Školní zahrady ve výuce. Jindřichův Hradec: Epika..
-
Šrot, Radoslav. Zelenina. Vyd. 3. Praha : Aventinum, 2005. ISBN 80-7151-248-6.
-
Vermeulen N.:. Encyklopedie pokojových rostlin.. Dobřejovice, Rebo Production, 2001.
-
Vít J. a kol.:. Květinářství. Květ Mělník, 1994.
-
Williams, D.R & Brown, J.D. (2012). ). Learnign gardens and sustainability education. New York: Taylor& Francis..
|