Vyučující
|
-
Ryplová Renata, RNDr. Ph.D.
-
Petr Jan, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pletiva a orgány rostlin (6 týdnů): (1-3) soubory pletiv, morfologie a anatomie rostlinných orgánů (kořen, stonek, list, květ, plod, semeno) s důrazem na jejich evoluci. (4) Metamorfózy jednotlivých rostlinných orgánů v závislosti na adaptacích k prostředí. (5-6) Ontogeneze rostlinného těla, životní cykly hlavních skupin rostlin (řasy, mechorosty, kapraďorosty, semenné rostliny). Histologie (4 týdny): stavba a funkce tkání ((7) epitely, (8) pojiva a tělní tekutiny, (9) svalová a (10) nervová tkáň) živočichů. Ontogeneze živočichů (3 týdny): (11) rozmnožování (typy rozmnožování, primární a sekundární pohlavní znaky, určení pohlaví, (12) gametogeneze a výživa gamet, osemenění a oplození, rýhování vajíčka, typy blastul, (13) gastrulace-neurulace, vývoj orgánů ze zárodečných listů a orgánových základů, vývoj ve vodě a na souši - zárodečné obaly, postembryonální vývoj (vývojové strategie: nepřímý a přímý vývoj, larvy, typy růstu, alometrie), regenerace, stárnutí a smrt živočichů. V rámci všech témat: (a) příklady a komparace situací u největších taxonů; problematika možností aplikace v didaktickém systému ZŠ (ve vztahu k rámcovým vzdělávacím programům). Cvičení jsou kromě demonstrace, analýzy a poznávání jednotlivých struktur těl rostlin a živočichů zaměřena i na praktické zvládnutí a zpevnění mikroskopických technik a technik přípravy jednoduchých preparátů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Demonstrace, Laboratorní práce
|
Výstupy z učení
|
(1) rozšíření znalostí o stavbě těl a ontogenezi rostlin a živočichů, (2) zdokonalení techniky práce v mikroskopické laboratoři.
Student získá znalosti o stavbě těla a vývoji rostlin a živočichů a laboratorní dovednosti, které jsou potřebným základem pro navazující kurzy studijního programu (např. botanické a zoologické) a aplikovatelné při výuce přírodopisu na ZŠ.
|
Předpoklady
|
ne
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Kombinovaná zkouška, Vypracování laboratorních protokolů
Znalost základních principů tělní stavby a ontogeneze rostlin a živočichů. Schopnost efektivně pracovat v mikroskopické laboratoři a rozlišovat základní tělní struktury rostlin a živočichů. Nejméně 80% účast na cvičení; předložení protokolů ze cvičení.
|
Doporučená literatura
|
-
Bocáková M. 2009. Obecná zoologie pro učitele. Univerzita Palackého, Olomouc., 73 s..
-
Hudák J. a kol.:. Biológia rastlín. SPN, Bratislava, 391 s. 1989.
-
KINCL M.:. Cvičení z anatomie a morfologie rostlin. PG, Ostrava, 364 s. 1981.
-
Mescher, A. L. (2018). Junqueirovy základy histologie (1st ed.). Praha: Galén.
-
Nedvídek, Josef; Romanovský, Alexej. Obecná zoologie : biologie buněk a tkání. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1990. ISBN 80-7066-357-X.
-
PAZOUREK J.:. Atlas anatomické stavby rostlin. UK, Praha, 163 s. 1986.
-
Romanovský, A. a kol.:. Obecná biologie. Praha, SPN, 1985.
-
Rosypal. Nový přehled biologie. Scientia, 2003. ISBN 978-80-86960-23-4.
-
Sládeček, F.:. Rozmnožování a vývoj živočichů. Praha, Academia, 1986.
-
SLAVÍKOVÁ,Z.:. Morfologie rostlin.Skriptum.SPN, Praha, 238 s. 1984.
|