Vyučující
|
-
Petr Jan, PhDr. Ph.D.
-
Flašar Jan, RNDr. Ph.D.
-
Chmelová Štěpánka, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do geologických věd - pohyby Země a Měsíce způsobující střídání dne a noci, roční období, fáze Měsíce a slapové jevy, stavba Země, horninové složení, význačné minerály a jejich naleziště, základní geologické procesy, půdní podmínky Jednoduché úlohy z geologických věd pro žáky 1. st. ZŠ 2. Úvod do chemie: anorganické látky a jednoduché pokusy vhodné pro 1. st. ZŠ organické látky a jednoduché pokusy vhodné pro 1. st. ZŠ 3. Podmínky života na zemi Cvičení jsou zaměřena na didaktickou aplikaci znalostí o neživé přírodě, na zakládání a vedení jednoduchých přírodovědných experimentů na 1. stupni ZŠ ve smyslu principů badatelsky orientovaného vyučování. Součástí cvičení mohou být krátké exkurze se zaměřením na geologické fenomény regionu, poznávání běžných nerostů a hornin, využívání přírodních zdrojů (včetně kulturně historických souvislostí), vliv neživých složek přírodního prostředí na živé složky přírody.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Demonstrace, Laboratorní práce, Pokus
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je vytvoření vědomostního základu pro výuku přírodovědně orientovaných bloků tematického celku Člověk a jeho svět se zaměřením na učení o neživé přírodě včetně bazálních znalostí z geologických věd, chemie a regionálně zaměřených přírodovědných znalostí z oblasti neživé přírody. Součástí předmětu je rovněž teorie didaktických aplikací pro oblast učení o neživé přírodě, přehled vybraných vyučovacích forem a metod využívaných v učení o neživé přírodě.
Získané vědomosti by absolvent měl být schopen transformovat do didaktického systému na prvním stupni a využít při didaktickém koncipování učiva nezávisle na jeho rozdělení do vyučovacích předmětů. Současně jsou získávány kompetence k výuce průřezového tématu Ekologická výchova (neživé složky prostředí jako determinující činitelé pro živou přírodu, využívání přírodních zdrojů, těžba surovin, ochrana a tvorba životního prostředí...). Částečně je předmět koncipován také jako propedeutika k dalším disciplínám (zejména vlastivědné předměty, pěstitelské práce, apod.).
|
Předpoklady
|
ne
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Vypracování laboratorních protokolů
Zvládnutí vědomostního základu vybraných kapitol z geologických věd, chemie a ekologie Založení, vedení a vyhodnocení jednoduchého experimentu. Účast na cvičeních.
|
Doporučená literatura
|
-
Cambell, N., Reese, J., B. Biologie. Brno CP Book, 2006.
-
Čihař a kol.:. Příroda v České a Slovenské republice. Praha, Academia. 429 s. 2002.
-
Havlíčková, Božena. Vybrané problémy přírodních věd : (pro posluchače učitelství 1. stupně ZŠ). Díl 6, Chemická část. 1. vyd. Č. Budějovice : ZF JU, 2000. ISBN 80-7040-447-7.
-
Pavlíček V., Kočárek E.:. Úvod do všeobecné didaktiky geologie. Pedagogická fakulta JU, Č. Budějovice. 1990.
-
Petr, Jan. Vybrané problémy přírodních věd pro posluchače učitelství primárních škol. Díl 1. a 2., Živá příroda. 3. vyd. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7040-892-8.
-
Vacík, Jiří; Barthová, Jana,; Pacák, Josef,; Strauch, Bohuslav,; Svobodová, Miloslava,; Zemánek, František. Přehled středoškolské chemie. Třetí, doplněné vydání, v SPN-pedagogické nakladat. Praha : SPN-pedagogické nakladatelství, 1995. ISBN 80-85937-08-5.
|