Vyučující
|
-
Petr Jan, PhDr. Ph.D.
-
Vácha Zbyněk, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Semináře jsou koncipovány tak, aby byli absolventi schopni transformovat teoretické znalosti z oblasti živé přírody do didaktického systému 1. stupně ZŠ. Organizace seminářů je nastavena tak, aby studenti zpracovali a realizovali seminární projekt na základě stanovených kritérií, přičemž cílem projektu je zvládnutí následujících integrovaných složek: Literární rešerše jako další rozvoj a doplnění odborně přírodovědného základu pro učení o živé přírodě. Práce s přírodninou - metodika pozorování a demonstrace přírodniny, fixování znalostí konkrétních přírodnin. Zvládnutí příslušné odborné terminologie. Didaktická aplikace přírodovědných témat na základě znalostí z obecně didaktických disciplín včetně tvorby testů, pracovních listů, přípravy didaktických her a dalších forem a metod vyučování. Součástí předmětu je rovněž test znalostí souboru přírodnin, který je sestaven na základě obsahu kurikulárních dokumentů, obsahu používaných učebnic, eventuálních regionálních zvláštností a určitého vědomostního minima pro učitele na 1. stupni ZŠ. Obě složky - přírodovědná i didaktická - jsou v předmětu integrovány do jednoho celku. Obsahové zaměření projektů odpovídá třem modelům uspořádání přírodovědného učiva: (1) systematickému (využití základního přehledu o systému organismů), (2) ekologickému (vytvoření projektu na základě zvoleného ekosystému), (3) fenologickému (využití změn v přírodě během roku).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Exkurze, Pokus, Projektová výuka, Skupinová výuka
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je aplikace vědomostního základu přírodovědných znalostí do výuky tematického celku Člověk a jeho svět a průřezového tématu Ekologická výchova.
Student je schopen didakticky transformovat a aplikovat přírodovědné znalosti v učení o přírodě.
|
Předpoklady
|
ne
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Seminární práce, Sebereflexe, Průběžné hodnocení
Didaktické aplikace teoretických poznatků z učení o živé přírodě formou realizace seminárního projektu. Znalost základního souboru přírodnin definovaného obsahem kurikulárních dokumentů, učebnic a regionálními specifiky. Materiály předkládané k zápočtu si studenti zařadí do svého pedagogického portfolia. Účast na seminářích v rozsahu podle požadavků vyučujícího sdělených na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Alvarado, A. E., Herr, P. R., 2003. Inquiry-based learning using everyday objects: hands-on instructional strategies that promote active learning in grades 3-8 (1st ed.). Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press..
-
Campbell, N. A.; Reece, J. B.:. Biologie. Computer Press. 2006.
-
Kalhous, Z.; Obst, O.:. Školní didaktika. Praha: Portál. 2009.
-
Martin, D. 2005. Elementary Science Methods: A Constructivist Approach. Cengage Learning..
-
Petty G.:. Moderní vyučování. Portál, Praha. 384 s. 1996.
-
Podroužek L.:. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školy. A. Čeněk, Plzeň. 2003.
-
Podroužek L.:. Přírodověda s didaktikou pro primární školy. A. Čeněk, Plzeň. 2004.
-
Podroužek, L.:. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školy. A. Čeněk, Plzeň, 2003.
-
Tolman, M. N. 2006:. Hands-on life science activities for grades K-6 (2nd ed). San Francisco, CA: Jossey-Bass..
|