Předmět: Vybrané kapitoly z pěstitelství

» Seznam fakult » FPE » KBI
Název předmětu Vybrané kapitoly z pěstitelství
Kód předmětu KBI/8KP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Vácha Zbyněk, PhDr. Ph.D.
  • Chmelová Štěpánka, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Školní výukové zahrady, jejich význam a základní vybavení. Zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na školní zahradě a při práci s nářadím. Druhy nářadí (pro zpracování půdy, údržbářské, pro ochranu rostlin, pro zálivku, pro setí a sázení, pro sklizeň) a jeho použití. Organizace práce na školní zahradě během školního roku. Koutky přírody ve školních třídách a jejich vybavení. Pěstování a ošetřování pokojových rostlin, vegetativní množení pokojových rostlin. Materiální příprava na přírodovědnou výuku. Modelové rostliny pro výuku na školách - pokojové rostliny, zelenina, okrasné rostliny, léčivé rostliny. Vytvoření sbírky osiv - praktické provedení. Pravidla pro zakládání herbáře a jeho praktické vytvoření (herbář plevelů, trav). Praktické práce - ošetřování pěstovaných rostlin, pěstitelské pokusy a pozorování, zpracování a konzervace rostlinných produktů. Základy ekologického pěstování rostlin, principy zakládání přírodních zahrad.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Exkurze, Pokus, Projektová výuka, Praktická výuka
Výstupy z učení
Rozšíření znalostí a dovedností získaných v předmětech Pěstitelské práce I a Pěstitelské práce s didaktikou II.
Získání nových poznatků o vybraných druzích pěstovaných rostlin. Rozšíření zručnosti a dovednosti v praktických činnostech při práci na školní výukové zahradě při ošetřování a péči o pěstované rostliny.
Předpoklady
ne

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Průběžné hodnocení

Získání nových poznatků o vybraných druzích pěstovaných rostlin. Rozšíření zručnosti a dovednosti v praktických činnostech při práci na školní výukové zahradě při ošetřování a péči o pěstované rostliny.
Doporučená literatura
  • Brickell, Christopher. A-Z encyklopedie zahradních rostlin. Vyd. 1. Praha : Knižní klub, 2008. ISBN 978-80-242-2069-7.
  • Burešová a kol. (2007). Učíme se v zahradě. Chaloupky o.p.s. Kněžice, 443 s.
  • Chmelová, Š.:. Pěstitelství na ZŠ I.- Didaktika výuky, PF JU České Budějovice, 2010.
  • Kindersley D. (2009). Vypěstuj a sněz. Bratislava: Slovart..
  • Křivánková, D. (2016). Praktická péče o školní zahradu společně se žáky. Jihlava: Chaloupky..
  • Ryplová, R., Chmelová, Š., Vácha Z. (2019). Školní zahrady ve výuce. Jindřichův Hradec: Epika..
  • Vodáková J. a kol.:. Pěstitelské práce, SPN Praha. 1990.
  • Williams, D.R a Brown, J.D. (2012). Learning gardens and sustainability education. New York: Taylor& Francis..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr