Vyučující
|
-
Vácha Zbyněk, PhDr. Ph.D.
-
Chmelová Štěpánka, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Školní výukové zahrady, jejich význam a základní vybavení. Zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na školní zahradě a při práci s nářadím. Druhy nářadí (pro zpracování půdy, údržbářské, pro ochranu rostlin, pro zálivku, pro setí a sázení, pro sklizeň) a jeho použití. Organizace práce na školní zahradě během školního roku. Koutky přírody ve školních třídách a jejich vybavení. Pěstování a ošetřování pokojových rostlin, vegetativní množení pokojových rostlin. Materiální příprava na přírodovědnou výuku. Modelové rostliny pro výuku na školách - pokojové rostliny, zelenina, okrasné rostliny, léčivé rostliny. Vytvoření sbírky osiv - praktické provedení. Pravidla pro zakládání herbáře a jeho praktické vytvoření (herbář plevelů, trav). Praktické práce - ošetřování pěstovaných rostlin, pěstitelské pokusy a pozorování, zpracování a konzervace rostlinných produktů. Základy ekologického pěstování rostlin, principy zakládání přírodních zahrad.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Exkurze, Pokus, Projektová výuka, Praktická výuka
|
Výstupy z učení
|
Rozšíření znalostí a dovedností získaných v předmětech Pěstitelské práce I a Pěstitelské práce s didaktikou II.
Získání nových poznatků o vybraných druzích pěstovaných rostlin. Rozšíření zručnosti a dovednosti v praktických činnostech při práci na školní výukové zahradě při ošetřování a péči o pěstované rostliny.
|
Předpoklady
|
ne
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Průběžné hodnocení
Získání nových poznatků o vybraných druzích pěstovaných rostlin. Rozšíření zručnosti a dovednosti v praktických činnostech při práci na školní výukové zahradě při ošetřování a péči o pěstované rostliny.
|
Doporučená literatura
|
-
Brickell, Christopher. A-Z encyklopedie zahradních rostlin. Vyd. 1. Praha : Knižní klub, 2008. ISBN 978-80-242-2069-7.
-
Burešová a kol. (2007). Učíme se v zahradě. Chaloupky o.p.s. Kněžice, 443 s.
-
Chmelová, Š.:. Pěstitelství na ZŠ I.- Didaktika výuky, PF JU České Budějovice, 2010.
-
Kindersley D. (2009). Vypěstuj a sněz. Bratislava: Slovart..
-
Křivánková, D. (2016). Praktická péče o školní zahradu společně se žáky. Jihlava: Chaloupky..
-
Ryplová, R., Chmelová, Š., Vácha Z. (2019). Školní zahrady ve výuce. Jindřichův Hradec: Epika..
-
Vodáková J. a kol.:. Pěstitelské práce, SPN Praha. 1990.
-
Williams, D.R a Brown, J.D. (2012). Learning gardens and sustainability education. New York: Taylor& Francis..
|