Vyučující
|
-
Chmelová Štěpánka, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Léčivé a jedovaté rostliny. Léčivé účinky rostlin. Rostliny jako drogy, alergie. Zásady pěstování vybraných léčivých rostlin. Polní plodiny a produkce potravin. Základní pěstitelské oblasti České republiky. Základy pěstování ovocných rostlin - význam, rozdělení ovocných rostlin. Choroby a škůdci rostlin, plevele. Ochrana rostlin. Alternativní způsoby pěstování rostlin, zásady ekologického hospodaření, přírodní zahrady. Činnosti lidí v různých ročních obdobích, fenologie. Postavení pěstitelských prací v Rámcově vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Hlavní edukační cíle výuky pěstitelských prací. Hlavní vyučovací metody a organizační formy výuky pěstitelských prací. Pokusy a pozorování. Pěstitelské pokusy, jejich zakládání a vyhodnocení. Doporučené pokusy ve výuce pěstitelských prací - mj. demonstrace životních projevů a fyziologie rostlin. Badatelsky orientované vyučování - náměty pro aktivity s žáky v rámci výuky pěstitelství. Uplatnění pěstitelství v mezipředmětových vztazích. Exkurze a vycházky v rámci pěstitelství. Příprava učitele na výuku pěstitelských prací. Hlavní výukové prostředky pěstitelských prací. Sbírky osiv, herbáře. Modelové rostliny pro výuku pěstitelských prací na základní škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Laboratorní práce, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Exkurze, Pokus, Projektová výuka, Praktická výuka, Skupinová výuka
|
Výstupy z učení
|
Schopnost zajistit a organizovat výuku pěstitelských prací na základní škole, schopnost realizace výuky v prostředí školních zahrad. Pěstitelské práce jsou chápány též jako přírodovědná integrační aplikace znalostí ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a Člověk a svět práce s dopadem do dalších oblastí, zejména průřezového tématu Environmentální výchova.
Studenti budou schopni zajistit a organizovat výuku pěstitelských prací na základní škole a rovněž si rozšíří znalosti a praktické dovednosti týkající se pěstování zeleniny, okrasných a léčivých rostlin.
|
Předpoklady
|
ne
KBI/8P1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce, Průběžné hodnocení
Schopnost zajistit a organizovat výuku pěstitelských prací na základní škole. Základní znalosti týkající se pěstování zeleniny, okrasných a léčivých rostlin na školních zahradách. Docházka na cvičení/semináře (85 %).
|
Doporučená literatura
|
-
Brickell, Christopher. A-Z encyklopedie zahradních rostlin. Vyd. 1. Praha : Knižní klub, 2008. ISBN 978-80-242-2069-7.
-
Burešová, K. a kol. (2007). Učíme se v zahradě. Kněžice: Středisko environmentální a ekologické výchovy Chaloupky..
-
Chmelová, Š.:. Pěstitelství na ZŠ I.- Didaktika výuky, PF JU České Budějovice, 2010.
-
Křivánková, D. (2016). Praktická péče o školní zahradu společně se žáky. Jihlava: Chaloupky..
-
Ryplová, R., Chmelová, Š., Vácha Z. (2019). Školní zahrady ve výuce. Jindřichův Hradec: Epika..
-
Vodáková J. a kol.:. Pěstitelské práce, SPN Praha. 1990.
-
Williams, D.R a Brown, J.D. (2012). Learning gardens and sustainability education. New York: Taylor& Francis..
|