Předmět: Přírodovědný kurz

» Seznam fakult » FPE » KBI
Název předmětu Přírodovědný kurz
Kód předmětu KBI/8PK
Organizační forma výuky Kurz
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Petr Jan, PhDr. Ph.D.
  • Vácha Zbyněk, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurs je organizován formou skupinové výuky, při níž jednotlivé skupiny sledují organismy i neživé přírodniny ve zvolených biotopech tak, aby se studenti jednak seznámili s druhovým spektrem organismů a aby současně pochopili ekologické vazby mezi organismy navzájem a mezi organismy a prostředím. Souběžně jsou studenti seznamováni se základními technikami sběru a uchovávání přírodovědného materiálu pro účely výuky na prvním stupni ZŠ a součástí jsou i didaktické aplikace a související problematika průřezového tématu Ekologická výchova. Během celého kurzu je kladen důraz na přípravu studentů v oblasti metodiky pozorování přírody a didaktického využití jednotlivých přírodnin spojené s demonstrováním přírodnin při výuce. Není to nutnou podmínkou, ale bude-li to možné, bude kurz organizován ve spolupráci s některým z center ekologické výchovy (v JČ zejména CEV Dřípatka v Prachaticích), kde je k dispozici vhodné zázemí a kde se studenti mohou seznámit s metodami EV.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Laboratorní práce, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Exkurze, Pokus, Projektová výuka, Praktická výuka, Skupinová výuka
Výstupy z učení
Cílem kursu je získání a prohloubení praktických znalostí živých přírodnin v souvislosti s jejich vazbou na jednotlivé biotopy.
(1) prohloubení znalostí přírodnin (2) porozumění ekologickým vztahům mezi organismy a mezi organismy a životním prostředím (3) získání didaktických kompetencí pro výuku v terénu
Předpoklady
ne

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Vypracování laboratorních protokolů

Předložení protokolů, znalost základních druhů přírodnin z živé i neživé složky přírody, příprava terénního výukového programu, jeho realizace a rozbor. 100% účast.
Doporučená literatura
  • + další literatura, klíče, atlasy, audio a video nahrávky.
  • Altmann, A. - Lišková, E.:. Praktikum ze zoologie. Praha, SPN, 1979.
  • Anděra, Horáček. Poznáváme naše savce. Sobotáles, Praha, 2005.
  • Buchar et al.. Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha, 1995, 285 s..
  • Černý W., Drchal K.:. Ptáci. Praha, Aventinum. 351 s. 1997.
  • Čihař J. a kol.:. Příroda v České a Slovenské republice. Academia, Praha 2002.
  • Deyl M., Hísek K.:. Naše květiny. Academia. 2002.
  • Dungel J., Gaisler J.. Atlas savců ČR a SR.. Praha, Academia, 2002.
  • Dungel J., Hudec K.:. Atlas ptáků ČR a SR.. Praha, Academia, 2001.
  • Dungel J., Řehák Z.:. Atlas ryb, obojživelníků a plazů ČR a SR.. Praha, Academia, 2005.
  • Hudec K. a kol.:. Příroda České republiky. Průvodce faunou. Academia, Praha. 2007.
  • Krejča a kol.:. Velká kniha živočichů. Príroda, Bratislava. 2001.
  • Krejča J. a kol.:. Velká kniha rostlin. Príroda, Bratislava. 2001.
  • Novák I., Severa F.:. Motýli. Praha, Aventinum. 368 s. 2002.
  • Svrček M.:. Houby. Praha, Aventinum. 280 s. 1996.
  • Větvička V.:. Stromy. Praha, Aventinum. 216 s. 2001.
  • Zahradník J.:. Hmyz. Praha, Aventinum. 326 s. 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr