Vyučující
|
-
Blažek Josef, doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Každá vyučovací jednotka sestává z úvodní přednášky vyučujícího, následované prezentacemi studentů. Výběr témat bude upřesněn po dohodě se studenty. Předběžné návrhy: - Koncepce prostoru a času od antiky do současnosti - Aristotelovská fyzika - Koperníkovský obrat ve vědě - Newton: život, dílo, filozofie - Termodynamika a její důsledky (entropie, šipka času, ) - Atomy v historii lidského myšlení - Budiž světlo: Historie názorů na světlo - Einstein: život, dílo, filozofie - Historie kvantové mechaniky, její paradoxy a interpretace (vice témat) - Modely vesmíru: Od geocentrismu po koncepce multiverza - Otevřené problémy: temná hmota, temná energie, počátek vesmíru a jeho budoucnost
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
- Semestrální práce
- 18 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Pro studenty se zájmem o historii přírodních věd. Předmět, koncipovaný bez užití matematického aparátu a odborné terminologie, seznámí studenty s některými klíčovými objevy ve fyzice, jejich historickým pozadím a filozofickými reflexemi.
Studenti poznají, že přelomové objevy fyziky nemají pouze technologické důsledky, ale též silně ovlivňují naše myšlení a kulturu. Uvědomí si, že mezi přírodními a humanitními vědami není ostrý předěl.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti školské fyziky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kolokvium, Seminární práce
Aktivní účast na seminářích Zpracování jednoho vlastního tématu
|
Doporučená literatura
|
-
Collection of popular science talks.
-
D. Park. The How and the Why. Princeton University Press, 1988.
-
D. Rickles. The Philosophy of Physics. Polity Press, 2016.
-
K. Simonyi. A Cultural History of Physics. CRC Press, 2012.
|